Am vrut încă de săptămîna trecută să zic o vorbă sau două despre această ediţie a O&P. Pe Cezar l-am cunoscut în treacăt în '99, pe cînd studia la AU. A avut atunci amabilitatea să-mi recomande nişte cărţi şi să mă ajute să le procur. Mi-e simpatic, măcar pentru că a renunţat la catedra de teologie şi scrie scenarii de film. Dar de aici vine cumva şi problema.
Emisiunea e cu adevărat bună în două privinţe:
- demontează pe cît posibil interpretarea clasică adventistă la trîmbiţe; şi
- atacă hermeneutica istoricistă - lucru excelent, cu valoare terapeutică, pentru adventistul obsedat de "împliniri profetice".
Are însă şi un mare defect: a imagina posibile aplicaţii (în viitor sau în trecut - nu contează) înainte de a face o analiză simbolică (intertextuală) şi teologică a textului Apocalipsei este o eroare impardonabilă. Cezar nu face decît să înlocuiască un scenariu (istoric, figurat) cu un alt scenariu (viitor, cică literalist), ignorînd natura simbolică şi teologică a textului. Să inţeleg că va veni o vreme în care toate cele trei tipuri (singura clasificare posibilă?) de asteroizi vor "ploua" pe pămînt, de la mic la mare? Nu care cumva să vină ăla mare mai întîi, să ne strice jucăria hermeneutică!
Vreau să-mi arate şi mie cineva măcar un singur detaliu din viziunile Apocalipsei care poate fi interpretat literal. Eu nu am găsit încă niciunul. Credeţi oare că anumiţi oameni vor fi transformaţi în stîlpi de susţinere ai templului ceresc? Că Hristos este miel sau leu? Că toţi locuitorii noii lumi vor purta haine albe, într-o penibilă culme de plictis cromatic? Că vom locui toţi într-o imposibilă cetate cubică? Că îngerii umblă cu seceri, potire şi peceţi? Unul, un singur detaliu de interpretat literal vreau să-mi arătaţi şi mie în viziunile Apocalipsei. Cît despre trîmbiţe, un indiciu: primele patru (şi poate nu doar ele) pot fi citite excelent în oglinda capitolului 1 din Geneza.
Şi pentru ca să-i fac în ciudă comentatorului citat de mine în postarea anterioară, vă somez să citiţi acest text savuros (de unde am furat, extinzîndu-i aria semantică, titlul acestei postări). Într-adevăr, mai mult decît de fascinul unei interpretări ar trebui să ne pese de ce are ea să ne spună despre Dumnezeu.
Probabil ca partea in care oamenii se ascund ingroziti si se roaga ca stalactitele sa nu fie prea bine prinse de tavanul pesterii in care s-au adapostit, poate fi interpretata literal (Apoc. 6:15-17)
RăspundețiȘtergerePoate si suferintele martirilor, venirea lui Isus, judecata, stergerea lacrimilor din ochii noilor locatari, lipsa mortii si a durerii si alte detalii din ultimele capitole.
Totusi, partea remarcabila din emisiune este demontarea interpretarii istoriciste din pozitia unui profesor, membru AZS.
Sigur, ca azi avem o gramada de imparati, domnitori si capitani de osti, nu presedinti, parlamentari si "executivi". Iar acestia din urma n-au buncare si adaposturi subterane. O sa se ascunda toti in pesteri si crevase :)
RăspundețiȘtergereSuferintele martirilor sint intotdeauna literale, dar ele nu sint nicidoata descrise literal in Apocalipsa. Venirea lui Isus - hmmm. Esti sigur ca o sa fie "pe nori"? Ca limbajul acesta nu e imprumutat din viziunile profetice vechi-testamentare? Crezi ca 1000 de ani sint fix 1000 de ani? Si ca e nevoie de carti? Ma indoiesc ca vom deveni incapabili fiziologic sa plingem (sau sa murim, sau sa simtim durere). Sau ca Dumnezeu o sa umble cu batista dupa noi. Toate acestea sint metafore teologice.
Apropo, delicios neuro-nul. Keep it up! :)
RăspundețiȘtergereTotusi, indiferent de ce titluri executive avem azi, mai sunt imparati, conducatori, oameni bogati si saraci, liberi sau inrobiti, asa cum apar in text. Nu toti au acces la buncare si pana la urma, ideea lor nu e sa fie protejati ci sa fie striviti de pietre. Care pietre probabil ca sunt literale.
RăspundețiȘtergereLa mia de ani iti dau dreptate. Cel mai probabil este o perioada simbolica. Poate ca si imaginea unui Dumnezeu care merge cu batista dupa noi nu e reala desi ar fi un gest personal si intim. N-ar fi chiar asa exclus.
Cred totusi ca durerea si moartea nu vor mai fi, indiferent daca noi vom avea capacitatea fiziologica de a le proba sau nu.
Multumesc de apreciere. Neuro-nul e doar o joaca. ;)
Te citesc cu placere si iti impartasesc de multe ori luptele.
Apocalipsa 6:15-17 este un colaj (inspirat) de (cel putin patru) pasaje VT (trimiterile din editia Cornilescu sint suficient de bune). Nu e nimic original aici. Iar eu zic ca nici literal. Daca e sa iei v. 15 literal, ar insemna sa crezi (facind abstractie de decalajul istoric si cultural) ca TOATA populatia lumii va cobori la un moment dat in subteran. Strigatul din versetele 16 si 17 este unul retoric - nu cade nicio piatra. Doar nevoia (adamica, am putea spune) de ascundere de Fata lui Dumnezeu este literala - si tocmai in asta consta sensul teologic al pasajului. In plus, daca esti ca mine si crezi ca cele 7 peceti sint totuna cu cele 7 trimbite si cele 7 potire, atunci nu poti evita constatarea ca al saselea element prezinta imagini contradictorii la o interpretare literala.
RăspundețiȘtergereDurerea - ca experienta "sufleteasca" - poate ca nu va mai fi. Dar o lume in care organismul uman este lipsit de simtul dureros este infricosatoare. Apoi, macar durerea despartirii - cind unii dintre noi vor alege sa plece in voiaj prin cine stie ce galaxie (ca sa recurg la un tablou din EGW) - tot va ramine cit se poate de reala (na exemplu!). Cit despre moarte, desigur - realitatea teologica numita "moarte" (ca necesara ascundere/odihna) va inceta sa existe. Dar figuratul "pom al vietii", cu "frunzele" lui vindecatoare, ne aduce aminte ca nu e nimic nemuritor in noi. Si nu va fi niciodata.
Joaca e unul dintre cele mai sanatoase lucruri cu putinta. Mai ales pentru neuron :)
ce interpretare alternativa propui la interpretarea alternativa a lui lucian? din punctul meu de vedere, sunt greu de sustinut atat varianta oficiala, cat si cea prezentata de cezar lucian. dupa cum observa dl aurel ionica pe forumul o&p, exista azi tehnologia pentru a pulveriza orice meteorit inainte de a intra in atmosfera, deci putin probabil ca astea sa fie trambitele.. in ce priveste varianta oficiala, obiectiile mele sunt date de selectivitatea oarecum aleatorie importantei evenimentelor istorice asociate trambitelor cat si lipsa de referinte biblice a interpretarii unor simboluri (trambita, pelin etc).. ce propui in schimb?
RăspundețiȘtergereVoi posta cit de curind (va trebui sa fii un pic rabduriu cu mine - multam) un comentariu despre acest subiect pe numaruldeplin.blogspot.com - blogul meu dedicat Apocalipsei.
RăspundețiȘtergere