tag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post7352501290138471202..comments2023-04-06T12:15:33.348+01:00Comments on ex-Adventist de Romania: Creştinismul de Clérambault - de Myo ;)Unknownnoreply@blogger.comBlogger53125tag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-63321289842318030672011-12-17T05:39:57.279+00:002011-12-17T05:39:57.279+00:00Am observat doar acum ca era o interogatie acolo, ...Am observat doar acum ca era o interogatie acolo, dar raspunsul s'a nascut pe genunchii tai, asa ca este, evident, al tau :)khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-41905492805049819382011-12-16T16:13:35.534+00:002011-12-16T16:13:35.534+00:00Ano, felicitari! Ai intreprins un studiu pe care m...Ano, felicitari! Ai intreprins un studiu pe care majoritatea crestinilor neglijeaza sa-l faca.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-71368354560807351402011-12-16T13:42:53.511+00:002011-12-16T13:42:53.511+00:00K, socotesc ca am acordul tau tacit :)K, socotesc ca am acordul tau tacit :)polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-65541028294346378142011-12-16T11:33:22.664+00:002011-12-16T11:33:22.664+00:00Fapte 15:15-18 - Amos 09:11-12 / Isaia 45:21
Iaco...Fapte 15:15-18 - Amos 09:11-12 / Isaia 45:21<br /><br />Iacov preia ideea lui Simon (Petru) despre restaurarea lui Izrael. Erau acolo si Barnaba, si Pavel, si Petru.(vers.7)<br /><br />"Este interesant ca Iacov foloseste in acest context textul LXX. Sau: Cel Care face aceste lucruri/cunoscute inca din vesnicie (posibil o aluzie la Is. 45.21)" - NTR <br /><br />Multumesc Poli, iti mai scriu.<br />Sabat frumos!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-31753984407305704992011-12-15T20:59:36.354+00:002011-12-15T20:59:36.354+00:00Aoleu mai k, n-aveam eu destule intrebari?Aoleu mai k, n-aveam eu destule intrebari?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-71522603394976945042011-12-15T20:11:43.111+00:002011-12-15T20:11:43.111+00:00Ma intreb daca textul asta apare in disputele poto...Ma intreb daca textul asta apare in disputele potop local/global.khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-24468978805661364672011-12-15T19:25:14.944+00:002011-12-15T19:25:14.944+00:00Pe simbolistica lui 7 e centrata si cheia fertilit...Pe simbolistica lui 7 e centrata si cheia fertilitatii, se pare. Iar fertilitatea e consecinta generozitatii, si asta pare sa fie gradul zero al promisiunii facute tuturor neamurilor pamantului. Ziua a saptea este cea in care, mai mult decat a te opri tu din lucru, inseamna a da liber copiilor (parintele antic era mult mai stapan fata de copii decat azi), vitelor si chiar robilor - adica sa nu'l pui pe 'goi' sa'ti aprinda tigara sambata, cum mai fac cate unii azi :). Anul al saptelea era anul in care orfanul si vaduva putea culege de pe pamantul oricui. Iar in anul al cincizecilea generozitatea trebuia sa mearga pana la inapoierea pamantului si eliberarea robilor. <br /><br />Acu' referitor la dialogul tau cu ano. Respectand paradigma si credinta implicita, ingerul Gabriel (sau Dumnezeu care l'a trimis) stia de textul din Isaia, nu? Deci in loc sa'i zica Mariei sa'si boteze copilul Isus, putea sa'i zica sa'l boteze Emanuel. De ce n'a facut'o?khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-56009668096956499342011-12-15T19:23:18.402+00:002011-12-15T19:23:18.402+00:00Versetele 9 si 10 indica 3 categorii de parteneri ...Versetele 9 si 10 indica 3 categorii de parteneri in legamint (marcate clar cu prepozitie): "voi" (Noe si fiii), "saminta voastra" (descendentii lor) si "toate sufletele vii care sint cu voi". Aceasta din urma e extinsa explicativ, repetindu-se calificativul "(care sint) cu voi". Cred ca ai dreptate. Acest "cu voi" e detaliat apoi astfel: "de la toate cele care au iesit din arca la toate animalele pamintului". E destul de clar ca pestii nu au avut ce cauta in arca. Daca autorul se gindea si la alte clase de animale care sa fi supravietuit potopului e greu de spus. La fel de greu de spus este la ce le-ar folosi speciilor marine o promisiune cum ca nu mai vine alt potop. E posibil ca intentia sa fi fost una de exhaustivitate - sa beneficieze de legamint tot ce misca. Zic si eu :)polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-34343454254623794562011-12-15T17:50:29.739+00:002011-12-15T17:50:29.739+00:00Pai mie (אתכם מכל יצאי התבה לכל חית הארץ׃) imi ind...Pai mie (אתכם מכל יצאי התבה לכל חית הארץ׃) imi indica sau macar sugereaza faptul ca exista 2 categorii de animale - cele iesite din arca si altele. Adica n'au murit toate la potop? Explicatia mainstream pare a fi ca deosebirea se refera la cele prezente si cele viitoare.khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-15100827796963702352011-12-15T17:29:20.468+00:002011-12-15T17:29:20.468+00:00Fapte 13:32-33 - Psalmul 2:7
Fapte 13:40-41 - Haba...Fapte 13:32-33 - Psalmul 2:7<br />Fapte 13:40-41 - Habacuc 1:5<br /><br />Despre Psalmul 2 am mai scris. Si cum nu am langa mine decat NTR, am citit mai departe in capitolul 13 din FA si m-am oprit la versetul 35: "Nu vei ingadui ca Sfantul Tau sa vada putrezire." Trec de "sfantul Tau" care este explicat cu "credinciosul Tau" si cititi cu mine, va rog, vers. 41 si apoi versetele 5 si 6 din Habacuc cap.1. <br />MANIPULARE?<br />"Vedeti deci ca nu cumva...ii voi ridica pe caldeeni, acel popor crud si navalnic..."<br /><br />Offf!<br />Nu.<br />Uraaa, sunt la ultimele trimiteri NT-VT de pe lista ta, Poli. Mi-a luat ceva timp chiar si trecerea asta super rapida prin paginile Scripturii. Revin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-21492202792036521412011-12-15T17:08:25.968+00:002011-12-15T17:08:25.968+00:00@ ano: :) Da, s-ar putea spune si asa. Autorii NT ...@ ano: :) Da, s-ar putea spune si asa. Autorii NT erau evrei de prim secol si citeau scripturile ca niste evrei de prim secol. Iudaismul, sora crestinismului, s-a nascut din acelasi mediu si a preluat, in parte, aceeasi metodologie interpretativa. Unele dintre exegezele talmudice sint si mai surprinzatoare decit ce se gaseste in NT. Mai mult, autorii NT se cunoasteau probabil intre ei sau apartineau aceleiasi comunitati sectare.<br /><br />FA 8:37 nu este singurul caz de interpolare in NT, nici cel mai spectaculos sau semnificativ doctrinar (vezi Marcu 16:9-20; Ioan 7:53-8:11; 1 Ioan 5:7).<br /><br />@ K: Multumesc. Excelenta schita a unei hermeneutici corecte a Bibliei. Daca imi permiti, voi transforma comentariile astea doua intr-o postare, la rubrica "de la cititori".<br /><br />Ce ti se pare neclar in Genesa 9:10? Superba observatia despre al saptelea secol al vietii lui Noe (nu stiu s-o fi intilnit altundeva). De ce nu? :)polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-25333140594638179782011-12-15T16:00:27.364+00:002011-12-15T16:00:27.364+00:00Fapte 4:24-26 - Psalmul 2:1-2
Acelasi lucru, Poli...Fapte 4:24-26 - Psalmul 2:1-2<br /><br />Acelasi lucru, Poli!<br />"Psalmul era rostit initial la incoronarea regilor davidici, insa este unul mesianic, citat in NT cu referire la Cristos..." (NTR)<br /><br />Fapte 8:32-33 - Isaia 53:7-8<br /><br />Uite ca si Filip vede in "mielul care tace" pe Isus. Intamplarea este deosebita. Eunucul este impresionat de pasajul din Isaia si intreaba: "Despre cine spune profetul aceste lucruri?"<br /><br />Poli, am si eu cateva intrebari? Matei, Marcu, Petru, Filip, au fost studenti la acelasi institut teologic? Cum de amintesc toti texte din VT care sa se potriveasca in relatarile lor? <br />Este interesanta urmatoarea afirmatie care ma pune iar pe ganduri:<br />"Cele mai importante si mai timpurii mss nu contin acest verset, care apare doar in cateva mss mai tarziu." E vorba de versetul 37 din FA cap.8 (NTR)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-74452825198707595612011-12-15T15:09:25.027+00:002011-12-15T15:09:25.027+00:00Si inca o observatie, despre uzul (pe care eu il c...Si inca o observatie, despre uzul (pe care eu il consider) corect al profeti(i)lor: rolul lor primordial este sa critice/indrepte comportamente, apoi (aici intrand mare parte din textele prezumat predictive) sa genereze si intretina speranta. <br /><br />Si cu speranta ajungem la o alta poveste. 'Promisiunea' (cu P mare, cum ar veni) nu este 'mantuirea' in felul in care o inteleg acum adventistii, de exemplu, nici in sensul larg pe care i'l dau crestinii. Ci 'fertilitatea'. Lui Abraham i se promite ca va fi un neam mare. Ideea cu promisiunea mesianica poate fi, printr'o hermeneutica foarte alambicata, gasita in Gen. 12, 3. Dar prima grija a tripletei fondatoare este nasterea de copii, iar a doua asemenea ei este umplerea burtii. Asta e si motivul pentru care toti 3 ajung, la un moment dat, in Egipt - foamea. Iar promisiunea la iesirea din Egipt este o tara in care curge lapte si miere, in care agricultura nu depinde de toanele Nilului ci direct de Dumnezeu, care da ploaie timpurie si tarzie (de apa, nu de spirit). Toata povestea cu foamea explica si se explica prin blestemul/promisiunea din Gen. 3, 17-21; 8,22; 9, 1-17. Daca gaseau vreo profetie mesianica in promisiunea facuta lui Abraham aflati din Ioan 8, 56-59.<br /><br />(Apropo, Poli, noua viata a pamantului postdiluvian incepe in exact al saptelea secol al vietii lui Noe? Alt simbolism aritmetic?; si inca ceva, cum se traduce corect Gen. 9,10?)<br /><br />Ideea e, in mare, sa nu te uiti la filme alb-negru cu ochelari de 3D. La fel cum nu cred ca citeste cineva aforismele altfel decat 'performativ'. Iar cu cronicile regilor, pana si acestea au mai curand sens educativ-normativ decat descriptiv.khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-19757455939221579862011-12-15T12:36:55.324+00:002011-12-15T12:36:55.324+00:00Despre originea notiunii de 'performativ' ...Despre originea notiunii de 'performativ' poate citi cine vrea o descriere scurta la (http://en.wikipedia.org/wiki/Performativity si http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_utterance).<br /><br />Nu folosesc insa, cand vorbesc de texte sacre, termenul in sensul cel mai strict, ci mai degraba metaforic, pentru a deosebi intre doua tipuri de discurs, cel 'informativ', al carui scop este descrierea unei realitati, si cel 'performativ', al carui scop este producerea unei realitati.<br /><br />Tora (primele 5 carti) are o dubla intrebuintare - normativa, intrucat este lege care iti spune ce trebuie sa faci si testimoniala, intrucat este documentul contractului incheiat intre Yahweh si evrei. Felul in care legea trebuia folosita este descris, pe latura iterativ-educativa sau normativa, la Deut. 6, 6-9+20-25, dar si Exod. 13, Deut. 31, Iosua 1, 2 Regi 23 etc. Inca un mod de utilizare il capata dupa Ezra (Neemia 8 si 9), extins la cam toate cartile din actualul VT, mod care se pastreaza pe vremea lui Isus, care citeste in sinagoga din Tora, Scrieri si Profeti. (Participarea, intr'o sambata, la serviciul religios dintr'o sinagoga poate fi instructiva, de asemenea, pentru cei nefamiliarizati cu mozaismul.) <br /><br />In fine, ar mai fi de adaugat faptul ca evreii foloseau oracular trasul la sorti sau obiecte speciale (Urim si Tummim), nu Tora, iar Isus condamna explicit folosirea oraculara a textului (vechea mea obsesie, Ioan 5, 39). <br /><br />(Ar mai fi o discutie despre sensul identificarii lui Isus cu adevarul, care este persoana, nu afirmatie, dar aici exista niste probleme filologice cat casa, deci nu ma bag.)<br /><br />Foarte scurt spus, rostul citirii Bibliei este mai apropiat de rostul citirii unui text literar - si, pentru mozaici, legislativ - decat de cel al lecturii unui text stiintific. Conteaza impresia pe care o produce, modificarea unor psihisme/dispozitii ale cititorului si consecutiv modificarea unor comportamente sau indeplinirea unor actiuni. <br /><br />(Pentru cei care nu sunt familiari cu semiotica/semiologia), textul sacru este ca un indicator, pe care nu conteaza foarte tare ce scrie, intrucat este un simplu nume (substantiv) propriu, ci pozitia in care este plasat. Daca scrie Roma si indica Moscova, e rau. Daca scrie Roma si indica Roma, e bine. "Adevarul" acelui semn este, cumva, exterior textului scris efectiv pe tablita. Importanta e pozitia. (Iar filologia si critica textuala imi spun, cel mai adesea, doar daca e corect romaneste Mascva, Moskva sau Moscova, London, Landan sau Londra).<br /><br />In plus, revelatiile sau viziunile nu sunt, evident, reale (vizionarul nu vede ceva ce se intampla efectiv, adica nu calatoreste cu masina timpului, ci avem de'a face cu niste procese psihice). Cu toate acestea, pot sa produca efecte dintre cele mai palpabile. Daca efectele sunt bune sau rele (in orice sens), problema e la cel ce le interpreteaza.<br /><br />Iertare daca am fost prolix.khttps://www.blogger.com/profile/06747253833183422016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-38492374855639425712011-12-14T11:50:46.378+00:002011-12-14T11:50:46.378+00:00Multam :)Multam :)polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-1250273101314943802011-12-14T09:35:00.777+00:002011-12-14T09:35:00.777+00:00Poli, Myo, auditie placuta la "MESSIAH"!...Poli, Myo, auditie placuta la "MESSIAH"!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-76422868748211911272011-12-14T06:10:48.489+00:002011-12-14T06:10:48.489+00:00Fapte 3:22-23 - Deutronomul 18:15.19
Daca Petru a...Fapte 3:22-23 - Deutronomul 18:15.19<br /><br />Daca Petru ar fi redat exact pasajul din VT ar fi inteles toti ascultatorii, ca la Horeb, poporul ceruse un profet; nu doreau sa mai auda glasul Domnului. Dar Petru citeaza doar versetele 15 si 19.<br /> <br />Revin cu ultimele 5 din lista ta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-16738875909982539162011-12-13T20:00:09.623+00:002011-12-13T20:00:09.623+00:00Apropo, faptul ca vad in "Alba ca zapada"...Apropo, faptul ca vad in "Alba ca zapada" doar o poveste nu ma impiedica sa-i vad valoarea performativa (va explica K ce-i aia). Otto Rank are o savuroaza infranota in "Dublul. Don Juan" despre o versiune transilvana a "Albei" in care mama vitrega sfirseste inchisa intr-o camera cu pereti din oglinda. <br /><br />La fel, fac teologie pentru ca pina si miturile spun ceva despre noi (ar spune unii "mai ales miturile").polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-66398502147125104162011-12-13T19:50:44.720+00:002011-12-13T19:50:44.720+00:00Ano (19:15), eu am invitat comparatia. Am vrut sa ...Ano (19:15), eu am invitat comparatia. Am vrut sa vezi ca povestea lui Isus este la fel de neverosimila, in ciuda farmecului, ca cea a Albei.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-46016079921981064342011-12-13T19:47:55.321+00:002011-12-13T19:47:55.321+00:00Eivdent, "comentariul de mai sus" este c...Eivdent, "comentariul de mai sus" este cel de la 17:12.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-84237890998364662042011-12-13T19:44:32.975+00:002011-12-13T19:44:32.975+00:00M-am uitat si la clipul pe care il propui: e doar ...M-am uitat si la clipul pe care il propui: e doar o insiruire de cuvinte. Adesea, cuvinte mincinoase: "cheia cunoasterii"? Pe dracu'.<br /><br />Toata prezentarea asta - deloc rudimentara, nu? - se rezuma la "yey"-ul din final. Masturbare emotionala.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-16576406268173347332011-12-13T19:32:37.626+00:002011-12-13T19:32:37.626+00:00Comentariul de mai sus e probabil continuarea unui...Comentariul de mai sus e probabil continuarea unui dialog inceput aici: http://adventistderomania.blogspot.com/2011/11/44-si-88.html<br /><br />Nu exista nicio virsta limita pentru adevar. Nici deliruri nobile. <br /><br />Nici mie nu-mi pare rau ca am crezut. Cum nu-mi pare rau ca nu mai cred.<br /><br />Sa inteleg ca te inchini icoanelor?<br /><br />Ateismul e rudimentar ca un fulg de zapada, ca o molecula de ADN, ca un apus de soare, ca un sistem solar. Esti un idiot.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-42076273213069794782011-12-13T19:15:50.847+00:002011-12-13T19:15:50.847+00:00Uite Poli de ce mi-a venit in minte Alba ca Zapada...Uite Poli de ce mi-a venit in minte Alba ca Zapada:<br /><br />1. Fata asta frumoasa ii invata pe pitici curatenia, de altfel, harnici tare. - Isus ii invata pe ascultatori atatea lucruri interesante.<br /><br />2.Fata moare otravita invie miraculos, printr-un sarut. - Isus, printr-un sarut este vandut, moare si invie a treia zi.<br /><br />3. Cantecul piticilor este iubit de copii, asa cum iubim toti, si mici si mari, Stille Nacht, Jingle bells sau frumoasele colinde romanesti.<br /><br />Daca ma vei certa ca L-am comparat pe Isus cu Alba ca Zapada, nu ma voi supara. Sunt doar cateva asemanari dintre o poveste pentru copii si viata lui Isus prezentata la masuta cu nisip sau flanelografe.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-64602982139555324062011-12-13T17:12:56.451+00:002011-12-13T17:12:56.451+00:00Interesant.uitasem cat de rudimentar este ateismul...Interesant.uitasem cat de rudimentar este ateismul.<br />Maimuta,impacata,zici?mai degraba revoltata.La varsta asta,draga Poli?<br />oricum in cel mai rau caz,suntem amandoi,maimute,impacate,delirante,nu conteaza,maimuta tot maimuta.Dar chiar si asa,delirul crestinului e mai nobil decat orice ateism.Nu mi-ar parea rau ca am crezut ,oricum.Nu degeaba spunea Tutea:"diferenta intre o baba desculta , care se inchina la icoane si un ateu,este ca baba e om,iar ateul e dihor."<br />Asta e delirul meu:<br />http://youtu.be/yzqTFNfeDnE<br />Sa traiesti o mie de aniAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-49236367735900887242011-12-13T11:53:28.379+00:002011-12-13T11:53:28.379+00:00Ano, de ce crezi ca "Alba ca zapada" e d...Ano, de ce crezi ca "Alba ca zapada" e doar o poveste? Intreb cit se poate de serios - nu pentru ca eu as crede altfel, ci pentru ca majoritatea motivelor pentru care consideri Alba doar o poveste sint exact motivele pentru care ar trebui sa consideri Noul Testament o poveste.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.com