tag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post945371984031760421..comments2023-04-06T12:15:33.348+01:00Comments on ex-Adventist de Romania: Despre ispăşire IIIUnknownnoreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-16856661390573826292010-09-27T07:32:36.650+01:002010-09-27T07:32:36.650+01:00Multumesc pentru orele de studiu din VT. Din persp...Multumesc pentru orele de studiu din VT. Din perspectiva asta, tot ce se intampla la templu este fantastic. Astept explicatia tapului pentru Azazel si ce va mai fi...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-68394327372499832562010-09-26T22:23:56.734+01:002010-09-26T22:23:56.734+01:00Esti "acasa" :) Yom Kippur este culmea (...Esti "acasa" :) Yom Kippur este culmea (in sens propriu, de virf, de culminare) apropierii (apropo, in ebraica, toate jertfele sint "korban", care vine de la verbul "a (se) apropia"). Niciodata omul nu este mai aproape de Dumnezeu ca de Yom Kippur. Prezenta e invaluita in nor - marele preot e protejat de slava lui Dumnezeu prin fumigatiile pe care le face. Dar e APROAPE, e in PREZENTA regelui, in FATA tronului (alt apropo: "rasaritul" era fata chivotului, pentru ca templul era cu fata spre rasarit). Yom Kippur este scopul intregului an ritual, al tuturor jertfelor. Este anticiparea drumului deschis, cel de care ne bucuram noi astazi. Traim intr-un continuu Yom Kippur.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-37869195060518015772010-09-26T07:50:27.266+01:002010-09-26T07:50:27.266+01:00Am recitit "Ispasire I" si comentariile ...Am recitit "Ispasire I" si comentariile de aici. Am senzatia sa sunt foarte aproape. Poli, ma ajuti?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-71570799761827040772010-09-25T10:50:52.563+01:002010-09-25T10:50:52.563+01:00Pentru Catalin, acordurile (muzicale) pot linisti ...Pentru Catalin, acordurile (muzicale) pot linisti si curati inima!<br />Eu insa, am recitit Lev.10.<br />vers.3 - "Voi fi sfintit de cei ce se apropie de MIne..." <br />vers.17 -"Pentru ce n-ati mancat jertfa de ispasire intr-un loc sfant? Ea (jertfa) este un lucru prea sfant".<br /><br />Cel ce se apropie de El este sfant si jertfa de ispasire la fel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-21301641507732039122010-09-25T07:26:36.985+01:002010-09-25T07:26:36.985+01:00Of, Poli, cum de nu vad ce e mai important?
Uite,...Of, Poli, cum de nu vad ce e mai important?<br /><br />Uite, mai incerc un raspuns: <br />"In tot timpul in sfantul locas...Ma voi arata in nor". Eu cred ca prezenta Lui in nor era tot timpul anului, nu doar de Ziua ispasirii. In aceasta zi, preotul intra cu cadelnita si tamaia dincolo de perdeaua dinlauntru. Norul de fum de tamaie acoperea chivotul, iar preotul stropea cu sange capacul ispasirii.<br /><br />Daca nici asta nu este raspunsul corect, nu ma dau batut. Mai incerc.<br /><br />Lev.16.14 - partea capacului spre rasarit are de a face cu mana dreapta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-25656948490524865532010-09-25T05:10:36.318+01:002010-09-25T05:10:36.318+01:00Da, tapul "pentru Azazel" (daca la el te...Da, tapul "pentru Azazel" (daca la el te referi) este specific acestei sarbatori. Dar exista ceva inca mai important care nu se intimpla decit de Yom Kippur.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-76747190006193846032010-09-25T04:49:12.305+01:002010-09-25T04:49:12.305+01:00O jertfa de ispasire? - "Vreau sa incep Sabat...O jertfa de ispasire? - "Vreau sa incep Sabatul cu aceste acorduri....sa mi fie inima linistita si curatita de cat de mult am murdarit-o in saptamana trecuta.....<br />Pacatosii au nevoie de Dumnezeu...iar eu sunt unul dintre ei...". Catalin PetreAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-25746797243354436632010-09-24T21:29:37.489+01:002010-09-24T21:29:37.489+01:00Draga ano, prin ce anume difera jertfele din Ziua ...Draga ano, prin ce anume difera jertfele din Ziua ispasirii de restul jertfelor de peste an? Toate jertfele sint "pentru ispasire", dar exista o diferenta. Aici intervine legatura cu capitolul 10. <br /><br />Care e diferenta dintre o juma de zi si o juma de viata? :)polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-48906374338345703732010-09-24T21:18:25.547+01:002010-09-24T21:18:25.547+01:00"E mai simplu decît credeţi. Cu o singură dup..."E mai simplu decît credeţi. Cu o singură după-amiază petrecută răsfoind Biblia puteţi dezlega misterul ispăşirii - o taină a harului." <br />Mai Poli, tu numa o juma de zi ai stat printre jertfele astea ca sa pricepi?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-54651083243708619002010-09-24T19:11:23.868+01:002010-09-24T19:11:23.868+01:00Stai putin,Poli!
Lev.16.9.10 - un tap este adus ca...Stai putin,Poli!<br />Lev.16.9.10 - un tap este adus ca jertfa de ispasire; celalalt (viu) slujeste pentru facerea ispasirii si se numeste "tapul ispasitor" - WikipediaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-66513398186814642912010-09-24T18:22:45.577+01:002010-09-24T18:22:45.577+01:00Poli,inteleg bine?
In timp ce se afirma: "sa ...Poli,inteleg bine?<br />In timp ce se afirma: "sa nu pangaresti cortul Domnului" sau " sa nu spurci sfantul locas", si concluzionez ca totul este SFANT, tapul este adus la sarbatoarea de peste an a ispasirii ca jertfa de ispasire pentru popor, pentru altar, pentru cortul intalnirii, pentru sfantul locas. Daca in fiecare zi se aduceau jertfe de ispasire (cred ca si-n sabat) si totul era sfant, ce rost are ceremonialul din Lev.16 cu cei doi tapi,unul pentru ispasire, altul pentru Azazel?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-72188895092548554312010-09-24T06:35:50.217+01:002010-09-24T06:35:50.217+01:00Multumesc pana aici. Vad si eu ca la templu totul ...Multumesc pana aici. Vad si eu ca la templu totul era curat, sfant: preotul, altarul, evreul care aducea jertfa. Promit sa continui.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-15852029584326431952010-09-23T23:25:11.979+01:002010-09-23T23:25:11.979+01:00@ ano: :) Si eu ma plimb prin casa cind incerc sa ...@ ano: :) Si eu ma plimb prin casa cind incerc sa dau de cap unei probleme sau, dimpotriva, cind m-am luminat si ma bucur sa rasucesc solutia pe toate partile. <br /><br />Nu, nu incerca (cel putin deocamdata) sa explici fiecare detaliu. Scopul nostru e sa gasim contururile mari ale ispasirii. Da, singele curata - lucru care se vede cel mai clar prin ritualul ungerii extremitatilor (umane sau de mobila a sanctuarului). Orice purificare este o (re)inaugurare. Jertfa "pentru pacat" si jertfa "pentru vina" contribuie la fel de clar la instituirea si mentinerea puritatii si sfinteniei. Ele NU sint niciodata mijloace de "transfer" al pacatului sau al necuratiei.<br /><br />Mai mult. Aproape ca nu este nimic care sa se intimple la templu care sa nu fie asociat cu ideea de ispasire.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-34842365570031566182010-09-23T22:44:48.244+01:002010-09-23T22:44:48.244+01:00Scuze Poli, ma plimb prin casa si incerc sa intele...Scuze Poli, ma plimb prin casa si incerc sa inteleg si cum imi vine o idee ti-o scriu, ca-i buna sau nu, imi spui tu. k?<br /><br />Concluzia mea: Daca sangele sfintea preotul, de ce n-ar face asta si in dreptul pacatosului evreu?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-14201031003747975712010-09-23T22:36:34.625+01:002010-09-23T22:36:34.625+01:00Sfintirea protilor si jertfa pentru vina aveau ace...Sfintirea protilor si jertfa pentru vina aveau acelasi ceremonial. Ca-i partea dreapta as zice ca pricep, dar de ce urechea si degetul mare? Insist prea mult pe amanunte?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-6062542658329766512010-09-23T22:24:46.392+01:002010-09-23T22:24:46.392+01:00A,vers. 20, l-am gasit. Ma mai gandesc.A,vers. 20, l-am gasit. Ma mai gandesc.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-54858412478392903552010-09-23T22:19:08.659+01:002010-09-23T22:19:08.659+01:00Poli, uite ce am observat:
- sange si untdelemn -...Poli, uite ce am observat: <br />- sange si untdelemn - vers.21 pentru Aaron si fiii lui<br />- vers.36 - jertfa pentru curatirea altarului, "sa-l ungi si sa-l sfintesti", in fiecare zi. Interesant!<br /><br />Apoi, sange pe coarnele altarului...tot extremitati?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-55393389547189580802010-09-23T22:17:51.220+01:002010-09-23T22:17:51.220+01:00Ah, acum iti inteleg nedumerirea. Celelalte doua a...Ah, acum iti inteleg nedumerirea. Celelalte doua animale din Leviticul 14:10 se regasesc in 14:19-20 (daca e sa ne ghideze Numeri 6:14, atunci "oaia de un an" constituia jertfa de ispasire, iar al doilea "miel" slujea de ardere de tot).polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-89102486751007281482010-09-23T21:52:14.696+01:002010-09-23T21:52:14.696+01:00Poate nu conteaza animalele, dar Lev.14,10 spune &...Poate nu conteaza animalele, dar Lev.14,10 spune "doi miei". Si da, leprosul era tamaduit, ai dreptate. Ma intorc la Exod.29.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-89827051501754080832010-09-23T21:35:05.023+01:002010-09-23T21:35:05.023+01:00@ ano: Eu nu am vorbit despre "al doilea miel...@ ano: Eu nu am vorbit despre "al doilea miel". Nici Leviticul 16 nu vorbeste despre miei, ci despre tapi (dintre care unul este eliberat). Ceea ce conteaza este ideea unei perechi de <i>animale</i>, dintre care unul moare, iar altul traieste. Asa cum conteaza contextul. Nu uita ca "lepra" e deja vindecata atunci cind are loc acest ritual - ceremonialul nu contribuie la vindecare.<br /><br />Da, purificarea rituala (cum e cea descrisa in Numeri 19) este si ea o forma de ispasire. Asa cum este si plata taxei de recensamint din Exodul 30:11-16 :)<br /><br />Adu-ti aminte ca despre ungerea extremitatilor ai citit prima data in Exodul 29. Legea face arareori explicita semnificatia ritualului - o deducem noi dintr-o analiza comparativa. Ce se intimpla in Exodul 29?polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-4529296340719868722010-09-23T21:19:44.645+01:002010-09-23T21:19:44.645+01:00Apoi, pot fi aduse doua turturele sau doi porumbei...Apoi, pot fi aduse doua turturele sau doi porumbei, unul pentru jertfa de ispasire, altul pentru arderea de tot. Dar intrebarea ta se referea la o pereche de animale, dintre care unul moare si altul este eliberat. Curatirea leprei de pe casa cerea doua pasari: una pentru jertfa, celeilalte dandu-i-se drumul afara din cetate. Tot in cap.14 - curatirea leprei de pe om - "sa ia doi miei fara cusur...preotul sa ia unul din miel si sa-l aduca jertfa pentru vina." Am citit si recitit dar nu am dat de al doilea miel...Ajutor!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-89174798909930130472010-09-23T20:59:17.200+01:002010-09-23T20:59:17.200+01:00@Keter - fii linistit, n-am pierdut noaptea. Cand ...@Keter - fii linistit, n-am pierdut noaptea. Cand am vazut cate tipuri de jertfa sunt, m-am oprit.<br /><br />@Poli - la jertfa de vina se unge cu sange urechea dreapta, degetul mare de la mana dreapta si cel de la piciorul drept, apoi cu untdelemn. Ce ramana din untdelemn se pune pe capul celui ce se curateste. De ce asa? Nu stiu.<br />Iar Numeri 19 imi spune ca vaca rosie (cenusa) este apa de ispasire. Vreau explicatii, te rog!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-70884944499189970732010-09-23T11:56:01.114+01:002010-09-23T11:56:01.114+01:00- mi'ai facut un ghiveciutz semantic si o cole...- mi'ai facut un ghiveciutz semantic si o colectie de linkuri in loc sa'mi raspunzi simplu la ce intrebam: daca numesti Creatia - Inaugurare: Inaugurare a ce?<br />- daca e si Curatire: Curatire de ce murdarie?<br />- daca e si ispasire: Ispasire a ce?<br /><br />- pentru tine poa' sa fie oricum; 'Dumnezeul necreator' din ziua a saptea ziceam ca seamana cu fiinta din inchiderea primei miscari dialectice la Hegel; ma ierti ca's asa de batran si n'am apucat sa iti studiez scrierile la scoala :)<br /><br />- prin punerea in verzale a lui 'NE' induceai o idee temporala, banuiesc, de 'inca nesfintit'; doar ca asta e pacatul tau, sa poti sa crezi ca Dumnezeu creeaza ceva ce nu este sfant, vreun spatiu care sa nu fie paradisul, ca sa'ti raspund precum Paracelsusul lui Borges; trecand de gluma, exact asta - motivul sfintirii/inaugurarii vreau sa mi'l zici; <br /><br />- si cum vezi tu curatire a ceva ce nu a fost in prealabil murdarit? nici macar 'Moise' nu face astfel de erori ontologice, zic...<br /><br />- pai vezi cum ii face pe toti cei din Troa si imprejurimi sa piarda o noapte de somn bun si refacator de sanatate si puteri fizice; cu asta zic de bine de Pavel, stai linistit :) ma oboseste obsesia pentru 'moderatie' - pentru aurita mediocritate chiar - a unor oameni ce cred in 'extremisti' precum Isus (40 de zile la rand n'a papat dimineata cereale kellogg, el insusi un mare night loser) si se declara urmasi ai unuia ce uita de el predicand o toata noapteaKeterhttps://www.blogger.com/profile/11725543814878606586noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-71755882254343882122010-09-23T10:17:23.333+01:002010-09-23T10:17:23.333+01:00O, chiar voiam sa te intreb care-i diferenta dintr...O, chiar voiam sa te intreb care-i diferenta dintre vers. 24 si 31 - Lev.6. Multumesc. Ma oprisem putin din "cercetare" pentru a vedea unde sunt asezate altarele. Merg sa vad cum este cu extremitatile si revin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1301336923612989829.post-32333699449278575862010-09-23T10:09:42.145+01:002010-09-23T10:09:42.145+01:00E o subtila gradare la mijloc: cind toata comunita...E o subtila gradare la mijloc: cind toata comunitatea pacatuieste (sau preotul ca reprezentant al comunitatii inaintea lui Dumnezeu), singele este stropit in templu, in fata perdelei dinlauntru, iar coarnele unse sint tot in templu - cele ale altarului de tamiiere; cind e vorba de un individ (lider sau nu), sint unse coarnele altarului pentru jertfe, din curte, iar singele nu intra in templu (gradatia se vede si in felul animalului de jertfa). Simbolistica extremitatilor altarului este insa aceeasi, indiferent de altar. Apropo de extremitati si de stropiri, inca un pont, ba chiar doua: Leviticul 14 (care contine raspunsuri la mai multe dintre intrebarile mele) si Numeri 19.polihronuhttps://www.blogger.com/profile/14307408733056671425noreply@blogger.com