Că adventismul românesc nu este deloc imun la bolile societăţii româneşti este prea evident. Confundăm atît de uşor soteriologia, în care harul este întotdeauna de ajuns, cu standardele profesionale, unde harul înseamnă dotare şi este pus în valoare prin instrucţie serioasă. Mai mult, s-a insistat excesiv pe ideea că pastoraţia este o vocaţie, nu o meserie, trecîndu-se cu vederea faptul că vocaţiile (uitaţi-vă la muzicieni, de exemplu) presupun mai mult efort de perfecţionare şi mai mari exigenţe de performanţă decît meseriile. Aşa se face că un preşedinte de conferinţă (poveste reală) poate afirma că, dacă ar avea instrumente de evaluare adecvate (le aşteaptă de la uniune, deşi are tot dreptul să le creeze el însuşi), ar da afară peste jumătate dintre pastorii angajaţi.
Pe de altă parte, corpul pastoral adventist din România suferă, în opinia mea, de o afecţiune istorică - mitul generaţiei '78. Din cauze prea bine cunoscute, promoţia 1978 a Seminarului Teologic a constituit un influx major de energie şi talent, precum şi, în timp, un pol masiv, adesea compact de putere în ierarhia adminsitrativă. 30 de ani au fost, poate din păcate, suficienţi pentru ca această generaţie să-şi dea deplina măsură.
Hmm... Și eu cred că evaluarea este punctul slab al adventismului din România... Din păcate, fără evaluare totul este o învârtire după coadă...
RăspundețiȘtergereÎnalta pregătire nu face casă bună cu docilitatea. E firesc să fie preferată (și cultivată) virtutea ascultării în detrimentul cunoștinței (care, nu-i așa, îngimfă).
RăspundețiȘtergereOricum, din cîte știu există un simulacru de evaluare periodică, atît a pastorilor, cît și a studenților la teologie. Nu cunosc detalii despre criteriile de evaluare, dar se pare că toți promovează. N-am auzit încă de un pastor dat afară pentru incompetență.