marți, 12 octombrie 2010

Două islamisme

Vă recomand acest text al lui Paul Vîrvea de pe VoxPublica. Abia prin intermediul lui am aflat de interesanta scrisoare a preşedintelui iranian către actualul papă. M-am gîndit la Bacchiocchi.

10 comentarii:

  1. Pentru ca el propunea o reinterpretare a istoricismului adventist care sa lase un loc mai mare in scenariile profetice (cu privire la trecut sau viitor) islamului.

    RăspundețiȘtergere
  2. @poli

    - a fost auzita propunerea lui?
    - s-ar putea realiza reinterpretarea?
    - Bacchiocchi este evreu?

    RăspundețiȘtergere
  3. Auzita, da. Primita, nu. A fost unul dintre punctele in care Bacchiocchi a primit cele mai multe reactii negative din partea publicului sau adventist. Motiv pentru care, fara a renunta la propunerea sa, n-a mai vorbit public despre ea.

    In ce sens "realiza"?

    Din cite stiu, Bacchiocchi nu a fost evreu - a murit acum aproape doi ani.

    RăspundețiȘtergere
  4. In ce sens "realiza"?
    Ma gandeam ca poate, la nivel de Conferinta Generala, se vor mai relua astfel de subiecte...nu de mult, chiar profesorul Laiu spunea ca este loc de imbunatatiri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Polihronule, am si eu o intrebare la subiectul anterior: La sanctuarul din vechime se canta? Si daca da, ce canta marele preot sau cel ce aducea jertfa?

    RăspundețiȘtergere
  6. Adventismul e inca prins de flama istoricismului. Orice reinterpretare a profetiilor, chiar daca tot in cadrul paradigmei istoriciste, e privita cu - putin spus - suspiciune. Bacchiocchi nu incercase sa inlocuiasca crestinismul istoric (catolicismul - alta reductie prost informata) cu islamul, ci doar sa largeasca tabloul. Numai ca o asemenea interpretare contravine unor vechi obsesii adventiste, unui schematism daunator (x=y si numai y) in exegeza profetica. Pentru ca teza lui Samuele sa prinda la public, adventistii trebuie sa prizeze ceva idealism apocaliptic.

    Nu, daca te referi la posibilul "sanctuar din pustie", probabil ca nu se facea muzica. Muzica e un lux (adesea indemnind la luxura, ca in Exodul 32:18), si apare doar la templul lui Solomon. La inceput, se cinta probabil doar de sarbatori, recapitulindu-se episoade istorice ("cintarea lui Moise"), muzica tinind mai curind de evenimentul social decit de practica rituala.

    RăspundețiȘtergere
  7. Daca te gindesti la imaginea preotului ortodox de azi, ea are prea putin in comun cu slujba preotului aaronic din Pentateuh. Ritualul administrat de acesta din urma era gest simbolic, nu predica si/sau muzica. Mai putin vorbaraie, mai mult singe.

    RăspundețiȘtergere
  8. "Revelatia originilor" - Henri Blocher, editura kerigma
    "Henri Blocher sustine ca sarcina noastra primara este sa descoperim
    sensul originar al acestor capitole biblice..."
    Poli, ce stii despre asta?

    RăspundețiȘtergere
  9. Este o carte veche (prima editie, frantuzeasca, aparea in 1979), dar importanta. Blocher a fost unul dintre primii teologi moderni care a propus o abordare literara a Genezei. Kerigma face bine ca pune la dispozitia cititorului roman carti excelente din anii '80 (o sa apara, daca nu a aparut deja, una despre Apocalipsa). Dar n-ar strica sa lase "clasicii" in seama istoricilor teologiei (care oricum citesc engleza, franceza, germana) si sa publice titluri din ultimii zece ani. Ma tem ca e la mijloc un anumit conservatorism religios sau economic (cel mai porbabil "si economic" - cartile mai vechi se vind mai bine, pentru ca ideile prezentate in ele sint deja familiare, asimilate de catre publicul neoprotestant din Romania).

    RăspundețiȘtergere