luni, 29 martie 2010

Anunţ / denunţ

Tot prin intermediul unui amic de pe Open Source Church, am aflat aseară că, de curînd, VF (despre care scriam acum un an şi pe acest blog) a fost reprimit, cu surle şi trîmbiţe (la propriu) în biserică. Am confirmat azi această informaţie. L-am întrebat în mod specific pe pastorul lui dacă a existat un proces de recuperare sau dovada unei perioade de terapie sau consiliere psihologică. Răspunsul a fost "nu".

Biserica adventistă din România devine astfel biserica din care poţi fi exclus pentru că ai ales să te recăsătoreşti fără "drept de recăsătorire" şi nu mai eşti "reprimit" nici 20 de ani mai tîrziu (caz real), dar în care poţi abuza nestingherit cîteva decenii de inocenţa unor copii şi credulitatea unor maturi, fiind reprimit după un singur an, prin simpla exprimare a dorinţei. Evident, VF se află din nou "în circuit" - prin Spania de data aceasta.

Au existat mai multe momente în ultimul an cînd am contemplat ideea retragerii din biserică. Mai toate situaţiile respective mă vizau, direct sau indirect, şi am refuzat să fac un gest care ar fi putut fi interpretat drept orgolios. De data aceasta nu am însă niciun motiv să ezit. Solicit în mod public comitetului bisericii din care fac parte să prezinte în faţa unui plen decizia mea unilaterală de a renunţa la calitatea de membru în BAZŞ. Să nu-mi spuneţi că e nevoie de o cerere oficială, care să poarte semnătura mea, pentru că ştim deja în ce măsură se respectă regulile (fie şi cele ale bunului simţ) în biserica adventistă.

Vă veţi întreba poate în ce măsură voi mai putea scrie ca "adventist de România". Vă asigur că nici pînă în prezent calitatea de membru nu a avut nimic de a face cu adventismul meu. Rămîn extrem de interesat de fenomenul religios din România (mai ales din perspectiva psihologiei religiei şi a patologiilor religioase) şi incurabil îndrăgostit de teologie.

58 de comentarii:

  1. Poli, mulţumesc pentru confirmarea informaţiei.

    Îmi dau seama că singura formă de protest pe care o mai pot avea în faţa unui gest atât de hidos este renunţarea la calitatea de membru.

    Prefer calitatea de om.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ba eu zic ca e foarte bine pentru organizatie! Isi alimenteaza "esenta caracterului crestin"...

    RăspundețiȘtergere
  3. Te-ai gandit ca daca te retragi, dai satisfactie unora care isi doresc lucrul asta si care abia asteapta? De ce vrei sa-i faci fericiti? O sa fie bucurosi sa spuna ca nu ei te-au dat afara si in acelasi timp o sa fie bucurosi ca au scapat de un stres.

    RăspundețiȘtergere
  4. Stiu cazuri in care s-a spus ca nu mai pot fi rebotezate persoanele care s-au casatorit cu cineva 'fara drept' pe viata.
    Are ce are poporul advent cu porunca a saptea, iar in rest ne doare...undeva. Pur si simplu imi e greata, nu neaparat pentru reprimirea lui VF ci pentru discrepanta dintre cum e tratata recasatorirea si pedofilia.

    RăspundețiȘtergere
  5. @ ano: Nu cred ca asteapta cineva retragerea mea. Nici nu cred ca scapa cineva de vreun stres. Voi continua sa scriu acest blog exact ca si pina acum. La fel, voi continua sa frecventez biserici adventiste exact ca si pina acum. Dau prea putina importanta "calitatii de membru" sa ma intereseze daca se evaporeaza la initiativa mea sau la a altora. In plus, prefer sa renunt eu la ea - in semn de protest fata de ceea ce eu consider o culme a ipocriziei adventiste, a incompetentei pastorale adventiste si a musamalizarii unui abuz strigator la cer.

    RăspundețiȘtergere
  6. anunt socant.....brrrr!

    e asa grotesc ca te lasa fara cuvinte. Ma intreb doar ce-o mai urma dupa asta?????

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu ma pot abtine:

    http://www.theonion.com/articles/pope-forgives-molested-children,101/

    RăspundețiȘtergere
  8. cu un pic de sarcasm si aciditate as zice ca VF a fost reprimit ca sa poata merge din nou in turnee....pt a le putea ierta pe fetitele abuzate.

    RăspundețiȘtergere
  9. Te poti delimita de astfel de practici si din interiorul cultului. A iesi in afara e cel mai usor lucru dar nu cel care ar da roade. Ei tocmai asta vor: Un popor care nu vorbeste, fara personalitate, fara tarie de caracter, fara dorinta de lupta. Avem nevoie de oameni diferiti in biserica!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce imagine buna are biserica AZS!
    VF este membru, victimele mint,iar in toata povestea asta ( ca si a Georgianei) e de vina dr.Anne!

    RăspundețiȘtergere
  11. @ ano cu onion-u': Sper ca ai retinut detaliul ca publicatia la care trimiti e una de satira :)

    RăspundețiȘtergere
  12. @ claudiu: Arata-mi tu cum te "delimitezi" din interioriul cultului :) Eu iti arat cum ramin un adventist enervant din afara lui :D

    RăspundețiȘtergere
  13. Pe site-ul uniunii scrie frumos Jan Paulsen:
    "Biserica trebuie sa isi promoveze valorile".

    RăspundețiȘtergere
  14. Eu am scris postul de pe blogul meu pentru a îmi manifesta starea atunci când am fost pusă într-o situaţie ciudată în biserica mea. Se pare însă că se poate aplica la mai multe cazuri, luate separat: http://everdene.wordpress.com/2010/03/27/povestea-porcului-varianta-pocaita/

    RăspundețiȘtergere
  15. Poli,

    Suntem alaturi de tine. Dupa toate interactiunile cu tine de pe opensourcechurch.ro si in urma modului amical, autentic-pastoral si riguros in care raspunzi acolo la ratacirile noastre, nu pot decat sa apreciez modul in care te raportezi la viata si luciditatea ta in cantarirea atenta si sensibila a lucrurilor, dar si sa remarc ironia faptului ca altii, mai eretici (ca mine) sau incontestabil imorali (ca altii) suntem membri in registre.

    Bine ca exista si biserica invizibila!

    Cel pe care il numesti st_ature

    RăspundețiȘtergere
  16. @ everdene: Scrii fain :) Iar Prikoke fu delicios :D

    RăspundețiȘtergere
  17. @ st_ature: Pretuiesc cuvintele tale. Frumusetea parousiei consta, printre altele, tocmai in faptul ca face biserica invizibila vizibila. Transparenti, trans-lucizi, transfugi :)

    RăspundețiȘtergere
  18. "In perspectiva Conferintei Generale Adventiste din Atlanta - Iunie 20i0, Grup Suport 2009 pregateste o informare privind situatia victimelor abuzului sexual in copilarie din randul Bisericii Adventiste din Romania si modul cum au fost tratate".
    http://www.reinviesperanta.com

    RăspundețiȘtergere
  19. @polihronu: evideeeeent!! De asta nu ma puteam abtine. Cu toate ca se pare ca sunt destui pe internet, uneori de la agentii serioase, care preiau stirile de la TheOnion ca bune. :)

    RăspundețiȘtergere
  20. @ ano 1: Cine formeaza acest Grup Suport 2009? Ce inseamna "in perspectiva CG"? Ca se va tipari un material care va fi circulat neoficial? Ca va exista un stand la CG? Nu ma gasit detalii pe reinviesperanta.com

    @ ano 2: Da, a fost amuzant sa citesc bloguri care dadeau de buna "stirea" asta si-o comentau laborios.

    RăspundețiȘtergere
  21. Asa scrie la rubrica anunturi, Poli. Nu stiu cine este GS2009. Nu stiu nici daca va fi oficial sau nu.

    RăspundețiȘtergere
  22. tu ai semnat ceva cand ai intrat in biserica?

    RăspundețiȘtergere
  23. "desi recunoastem dreptul fiecarui individ de a hotari daca urmeaza sau nu sa apartina bisericii,unui astfel de membru trebuie sa-i fie acordat timp suficient (nespecificat cat) pentru meditatie si cugetare serioasa si trebuie facut orice efort..."

    Ce va face pastorul tau? Se va grabi sa te stearga din registru, neacordand pentru a doua oara DREPTUL MEMBRULUI DE A FI ASCULTAT IN APARARE? Asteptam...

    RăspundețiȘtergere
  24. Efort pe baiu', ca sa zic asa. Timp? Pentru ce? Asa cum am spus deja, eu "cuget serios" la acest gest de cel putin un an de zile. "Dreptul de a fi ascultat in aparare" are de a face doar cu decizia bisericii de a pune sub disciplina un membru. Or, eu nu am fost niciodata pus sub disciplina. Eu chiar ii recomand fostului meu pastor sa se grabeasca. Simbata asta e cina, poate fi si adunare administrativa.

    RăspundețiȘtergere
  25. 1. intrebarea-i daca ai semnat angajament, chitanta, adeziune. orice... da sau ba?

    2. pe de alta parte, nu-ti face din situatia proprie un merit! :) tu chiar esti pe deplin motivat sa reactionezi in consecinta, dupa toate daraverile avute.

    ma gandesc insa si mai adanc nitel. sa presupunem ca sistemul organizatoric al bisericii ar fi cel sugerat de spartan, in linii mari, la care ader si eu, tot in linii mari. in ce fel (re)primirea ca membru al ticalosului (!stiu, las' sa cad sub focul gheenei...) in biserica din facaleti ma influenteaza pe mine, membru in biserica din ingustati?

    cine ar trebui sa regleze toata afacerea asta, conducerea? "sistemul"? simtul comun?

    RăspundețiȘtergere
  26. Dragă Polihroane, e regretabil dacă mumia aia a fost repusă-n circuitul public (al copiilor...) iar conducerea acestei bisericii închide ochii a neputință sau a rea-voință. Iarăși e regretabil dacă vrei să te retragi, deoarece gestul va fi interpretat ca trăznetul după moartea lui Wycliffe. Mai bine un ghimpe 'n curte decât un ciuline-n câmp. Lasă, vii cu vii și morții cu morții. Le servești satisfacția care n-o merită. Zoe, fii bărbată!

    RăspundețiȘtergere
  27. @ Goye: 1. Stii si tu raspunsul. 2. As fi fost intr-adevar Zoe daca m-as fi retras pentru simplul fapt ca niste nesimtiti... Episodul cu VF pune insa un binemeritat capac. Deocamdata, organizatia este cea care este. Cei de la centru nu s-au sfiit sa interfereze in treburile bisericii locale atunci cind nu era cazul, dar n-au dureri de cap cind ar trebui sa aiba.

    @ grigore: Singura satisfactie pe care as putea-o servi celor pe care-i incomodez ar fi sa tac, indiferent ca in biserica sau in afara ei. Gestul meu de retragere este doar atit - o necesara desolidarizare de un sistem aberant si abuziv. Mai bine un ciuline'n cimp decit un ghimpe'n curtea porcilor.

    RăspundețiȘtergere
  28. După numarul comentariilor imi dau seama cat de citit este acest blog. In al doilea rand, probabil polihronule ca ar trebui sa-ti rezolvi problemele personale. In ce priveste ”curtea porcilor” este regretabil ca ai descoperit ca este asa, dintr-odata, cand nu mai poti sa ocolesti niste legi morale foarte clare, asa cum de altfel ai incercat - a fost corect din partea ta?, din ce Biblie citesti?
    In ce-l priveste pe VF, are si el dreptul, ca si tine, la pocainta si recuperare. Poate ca el a facut-o - cum poti sa judeci ceea ce nu stii? Pocainta ta a avut loc?
    Incearca sa vezi daca in ceea ce ai scris ai fost cu totul cinstit. Ceva nu este corect din ce ai scris acolo - si stii si tu asta foarte bine. Poate ca un aricol de bun simt si o cerere de iertare din partea ta, pentru putinii cititori, ar fi un semn de normalitate. Sa astept oare acest lucru?
    In rest, stai unde esti ca stai bine! Bravada ta nu iti aduce nimic in plus.

    RăspundețiȘtergere
  29. Ano draga, te afli de mai multe ori in eroare. In primul rind, "curtea porcilor" este o metafora-raspuns, in maniera oblica a cronicarului. Ea ilustreaza o opinie pe care nu mi-am format-o zilele astea. Dimpotriva. Cunosc Biserica Adventista din Romania de vreo 25 de ani. Si o cunosc extrem de bine.

    In al doilea rind, nu stiu despre ce "legi morale foarte clare" vorbesti. Morala in general nu este un domeniu al claritatii. Daca ai iluzia asta, mai trebuie sa cresti.

    In al treilea rind, eu pot da marturie oricind despre un indelungat proces de recuperare parcurs. Despre onestitatea asumarii pacatului si despre vindecarea lui VF nu stie nimeni. Nu uita nici faptul ca Isus nu a moralizat-o pe samariteanca de la fintina lui Iacov, dar a recomandat pietrele de moara pentru gitul celor care abuzeaza minori.

    In al patrulea rind, nu judec fara sa stiu. STIU ca VF isi neaga pacatul. STIU ca biserica inchide ochii. STIU ca victimele lui VF inca sufera inutil.

    In al cincilea: daca ai fi tu cinstit, mi-ai spune ce nu e corect in ce-am scris si nu mi-ai bate obrazul cu subinteles si cu nerusinare. So, lamureste-ma: pentru ce ar trebui sa-mi cer eu iertare de la cititorii mei? Eu iti recomand sa nu astepti nimic.

    In fine, am trecut de mult de virsta bravadelor. In plus, ai probleme cu dictionarul. A brava inseamna a sfida. Nu vad ce sau pe cine sfideaza protestul meu.

    Incearca, rogu-te, sa te porti frumos in casa mea (pe blogul meu). Altfel, nu voi ezita sa te dau afara - cu suturi in fund, daca e nevoie.

    RăspundețiȘtergere
  30. Ar putea cineva sa-mi spuna unde este V.F. la ora actuala? Pentru ca vreau sa-l fata-n-fata cu victima sa.

    RăspundețiȘtergere
  31. Anbonim este pentru tine
    Nu stiu cine esti dar iti voi raspunde despre pocainta lui V.F. : Nu a facut-o pentru ca sotia mea nu a fost contactata ca sa-l ierte, si sti pentru care motiv? Pentru ca el sustine ca nu a comis nici o crima,iar daca si-ar cere iertare este ca si cum ar recunoaste ca a comis crimele oribile de care este acuzat.
    Acum depinde de tine ce intelegi prin pocainta.

    RăspundețiȘtergere
  32. Spania e tot ce stiu. Stiu si ca e prea vag :)

    RăspundețiȘtergere
  33. Multumesc,
    Am sa-mi intind antenele pana acolo

    RăspundețiȘtergere
  34. Eu tot nu pricep, daca Feresteanu este nevinovat, care au fost motivele pentru excludere? A fost vreo victima audiata? Din cate mi-aduc aminte si atunci a spus ca e nevinovat. Cum functioneaza biserica AZS? De ce l-au exclus? De ce este reprimit? Este reprimit prin vot sau rebotezare? Unde scrie ca se poate PRIN SIMPLA EXPRIMARE A VOINTEI? Am impresia ca in biserica asta regulile nu sunt clare si fiecare le aplica cum vrea...

    RăspundețiȘtergere
  35. "Prin simpla exprimare a vointei" nu se referea la procedura de reprimire, ci la analiza ce ar fi trebuit sa preceada propunerea comitetului de reprimire. Celelalte intrebari sint perfect legitime.

    RăspundețiȘtergere
  36. anonim, 21;47

    da-mi te rog, exemplu de o lege morala foarte clara, din "legile morale foarte clare" la care faci referire!
    Tu cunosti o alta Biblie sau exprimarea ta este doar o metafora, ca aceea a polihronului?
    Fii te rog un pic mai clar, sa pricep si eu. Poate-ti dau dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  37. @Ano

    Nu am raspunsuri la toate intrebarile tale, dar am urmarit destul de indeaproape cazul anul trecut. Feresteanu a semnat o scrisoare de retragere din biserica, in care si-a recunoscut faptele. Au fost 2 martori prezenti. Apoi si-a dat seama ca nu exista dovezi palpabile impotriva lui si a inceput sa acuze martorii ca i-au pus cuvinte in gura si ca, practic, unul dintre ei ar fi redactat scrisoarea in locul lui. Acest lucru este fals - am vorbit personal cu cel pe care VF il acuza de aceasta - si apoi, spune-mi mie: Te-ai apuca sa semnezi ca recunosti acuzatii de pedofilie daca nu ar fi adevarat? E clar, cel putin pentru mine, ca marturia lui a fost adevarata, dar VF a avut si o multime de sfetnici lipsiti de intelepciune in perioada aceea, care l-au asigurat ca nu poate fi acuzat de nimic. In cazul acesta, a gasit o portita de iesire negand si acuzandu-i pe altii ca l-ar fi influentat. Come on, cat de influentat poti sa fii sa recunosti asa ceva? Daca esti nevinovat de asa ceva, nimeni nu te poate convinge sa recunosti.

    VF a iesit din biserica in urma acestei scrisori. De ce biserica a primit retragerea lui? Pentru ca niciunei biserici nu-i place publicitatea negativa, iar VF promitea a fi un soi de Hiroshima. Praf in ochi. Se retrage omul un an, apoi il reabilitezi ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.

    Indiferent in ce mod a fost primit, cert e ca a fost primit. Si asta fara ca sa se respecte o regula de bun simt, aceea de a face dovada ca a urmat consiliere si a depasit problema. Arareori pocainta coincide cu vindecarea de pedofilie. Si nici macar pocainta nu se poate petrece fara ca sa "dai celui pe care l-ai pagubit", fara sa incerci macar sa-ti ceri iertare pentru raul facut, pentru ca de reparare nu poate fi vorba.

    In biserica asta regulile servesc institutiei, nu membrilor. Iar acolo unde se pune in balanta imaginea institutiei si problema membrului Jane Doe, nu trebuie sa ne straduim prea mult sa stim in ce parte va inclina.

    BAZS din Romania a tratat pana acum abuzul ascunzand gunoiul sub pres. Asta a mers cata vreme frica de excludere chiar speria pe cineva. E o onoare sa fii exclus dintr-o biserica ce dovedeste atata insensibilitate si lipsa de intelepciune fata de cei mai mici si mai slabi, dar il ia in brate pe cel care ar trebui sa scrijeleasca versete din isaia in spaniola intr-o celula de aiurea.

    RăspundețiȘtergere
  38. dragilor,

    cum sa ma fatai in eu in fata bisericii mondiale pentru a-mi satisface ego-ul si a propovadui marea lucrare a domnului din pozitia de "exclus"?

    omul si-a vrut relegitimarea si si-a obtinut-o, de la oameni cu probleme la fel de mari ca si el... ce-i asa de greu de inteles?

    RăspundețiȘtergere
  39. ano de la 21;47

    Am trecut repede de pe acest blog la O&P sa vad numarul de comentarii. Tu m-ai provocat. Intr-adevar sunt multe, dar comentatorii sunt cativa. Nu cred ca nr. de comentarii este suficient...

    RăspundețiȘtergere
  40. @ Goye: La prima intrebare, cea pentru care VF n-a gasit raspuns, o sa i-l ofer eu :) Na c-am comis si un solecism.

    @ ano: Comparatiile cantitative, in afara de cadrul studiilor statistice, ma lasa cu totul rece. Din cauza asta nici nu m-am legat de acest aspect in replica pe care i-am dat-o anonimului cu penibila lui interventie ad hominem. In plus, el insusi a contribuit la numarul de comment-uri, ca cititor al acestui blog. Ceea ce deja demonstreaza contrariul spuselor lui :D

    RăspundețiȘtergere
  41. Ma scuzati, dar trebuie pur si simplu sa o citez pe Myosotis. Daca as putea, ingrosat.

    "E o onoare sa fii exclus dintr-o biserica ce dovedeste atata insensibilitate si lipsa de intelepciune fata de cei mai mici si mai slabi, dar il ia in brate pe cel care ar trebui sa scrijeleasca versete din isaia in spaniola intr-o celula de aiurea."

    Ma bucur ca nu sint si nu voi fi niciodata membra adventista in Romania. Si sint absolut inspaimintata de proportiile de caracatita si, putin exagerind, trasaturile de fiara pe care le poate dobindi o institutie (intemeiata stim toti pe ce idealuri si ce anume propovaduind).

    Turma lui Hristos nu este si nu va fi niciodata institutionalizata, nu cunoaste granite si excluderi, si in ea nu vor luati niciodata lupii in brate, ci numai mieii, mai ales cei mai slabi...

    RăspundețiȘtergere
  42. vegareve, spui bine ce spui. Spune-mi insa cum sa ma bucur ca membru adventist aici in RO. Am fost plecat dar m-am intors. Sa plec iar?

    RăspundețiȘtergere
  43. De ce nu poti sa te bucuri pur si simplu ca ,,asteptator"?? Ce treaba ai cu ,,sfintii" cand Calea este directa si accesibila? Aaaa, vrei si socializare si sa indrepti si nedreptati? Poti s-o faci, dar ai grija cu ,,pavajul" din curtea interioara; e din noroi. Si stratul e tot mai gros.

    RăspundețiȘtergere
  44. "Feriti-va copiii! Se aude iar vioara"...

    Am hotarat sa pun "vioara in cutie" si sa ascult selectiuni din Festivalul de Muzica Sacra de la Sibiu - vineri seara, Speranta TV, orele 20. Un linistit inceput de Sabat pentru cititorii acestui blog!

    RăspundețiȘtergere
  45. Anonim 23,52: nimeni nu poate raspunde la aceasta intrebare. Sa avem grija sa nu luptam pe fronturi gresite...Lupta nu este a noastra oricum, nici ocara....

    RăspundețiȘtergere
  46. myosotis:
    "Nu am raspunsuri la toate intrebarile tale, dar am urmarit destul de indeaproape cazul anul trecut. Feresteanu a semnat o scrisoare de retragere din biserica, in care si-a recunoscut faptele. Au fost 2 martori prezenti."

    se poate spune cine sunt cei 2 martori care au fost prezenti?

    Multumesc frumos!

    RăspundețiȘtergere
  47. @ano 14:13

    myozotis12@gmail.com e adresa pe care pot sa-ti raspund la aceasta intrebare. Nu cunosc decat numele unuia dintre martori, si pe acesta il pot spune. Nu este un secret pentru cei care cunosc discutia de pe tin.ro din vremea aceea, dar nici nu vreau sa vehiculez nume pe internet. Merci de intelegere.

    RăspundețiȘtergere
  48. Unul dintre primele lucruri pe care l-am facut plecand din Ro a fost sa-mi mut si calitatea de membru. Am visat la asta, iar contactul extrem de "fructuos" cu membrii romani din zona mea m-a condus la decizia irevocabila, ireversibila...de a-mi muta cat mai repede "membershipul". Nu o voi regreta niciodata si nici nu voi reveni asupra ei. Chiar intoarsa in Romania, vreodata...nu voi mai fi membra a BAZS din Romania. Sunt convinsa ca ea nu merita atata onoare din partea mea. Am radacini extrem de adanci in biserica asta. De altfel, familia mea nu-i prea de acord cu "membershipul" meu in biserica azs neromana. Prefer libertatea de a sti ca merg linistita la biserica (prefer repetitia pentru "biserica" cuvantului "adunare", echivalent pentru mine unui club) pentru a ma intalni cu Dumnezeu, fara sa-mi fie masurata lungimea fustei sau sa-mi fie discutata prezenta pantalonilor (nu deschid aici subiectul - inele, bratari, cercei...). Ador ordinea celorlalti in alcatuirea serviciilor divine decat vraistea sistematica a romanilor. Sa spun ca atunci cand am ceva anume de facut in programul de sambata dimineata, desfasuratorul lui cu - texte, cantari, persoane implicate ajunge pe email pana maxim joi din saptamana? Sa spun ca inclusiv in bisericile de negri este o liniste de mormant, n-am vazut un copil plimbandu-se prin biserica, in timp ce in bisericile romanesti, galagia si miscarea nestingherita si nestingheritoare pentru parinti a copiilor iti aduce aminte de duminica dimineata in Gara de Nord, la trenurile zapezii? Ce sa caut intr-o biserica romaneasca unde m-am luptat ani de zile explicand ca nu ne putem permite ca in fata lui Dumnezeu sa mergem cu jumatati de masura? Sunt convinsa ca sunt aici pe blog oameni care stiu ce inseamna sa faci sambata la pranz programul "muzical" pentru dupa amiaza...si si-asa, e totusi un castig ca nu se alcatuieste cu 5 minute inainte de incepere (ambele situatii le-am experimentat din constiinciozitatea unora). Sa mai adaug Sfanta Cina, cand spalarea picioarelor este o pauza pentru discutat afaceri? ( Eram recent intr-o seara la o pizza cu niste prieteni de la biserica si ei se plangeau ca...ar fi prea multa galagie la spalarea picioarelor la noi - spalare care dureaza maxim 20 de minute, se deschide cu rugaciune, se canta in timpul actului respectiv, in timp ce in biserica se desfasoara povestea copiilor. Le-am spus sa se linisteasca, ca nu-i cazul sa-i iau int-o biserica romana...)
    Nu as vrea sa mai continui, lista cu toate implinirile glorioase ale BAZS Romania este cumplit de lunga. Eu nu am facut decat sa scrijelesc un pic la suprafata. Despre calitatea morala a multor conducatori ai susnumitei prefer sa tac. Duhoarea de cadavru in putrefactie este atat de puternica incat sunt convinsa ca strabate cu usurinta multe mii de miles.
    Nu cred ca Dumnezeu nu are oameni sinceri si consacrati in BAZS Ro (cunosc un caz al unei doamne foarte apropiate mie, hipoacuzica, care ani de zile a mers la biserica in timp ce predica o intelegea de-abia acasa cand citea ceea i se nota pe caietul dumneaei). Sunt inca de acord cu afirmatia EW ca "asa, cu toate imperfectiunile ei, biserica este obiectul grijii lui Dumnezeu pe pamant" (cu amendamentul ca pentru mine biserica inseamna popor). Sistemul insa il detest.

    Pentru poli - pentru mine calitatea de membru nu are de a face cu mantuirea. O umila parere...

    RăspundețiȘtergere
  49. @ ano: Nici pentru mine, citusi de putin.

    RăspundețiȘtergere
  50. Treaba e ca unchiul Vasilica e pretin bun cu Dan Apostol,om cu parale,cu carte putina dar cu stiinta de a face politica in biserica adventista.Acest personagiu stie sa aranjeze alegeri,sti sa-si bage toate neamurile pastori,se sustin unii pe altii,elimina prin excludere pe toti aceea care le sint incomozi(io am fost exclus de fratele sau Beni Apostol)fara sa fiu nici pedofil nici curvar nici divortat nici nimic.pur si simplu pt faptul ca nu am acceptat metodele lor ariviste.M-au dat afara din biserica cu calificativul de GUNOI.Bratele caracatitei sin f intinse.Domnu Dan e membru in comitetu uniunii,preten bun cu presedintele,fiuso mare sef cu tineretu in conferinta Moldova ,fratele sau luat de la taraba unde vindea pantaloni tricotati si facut pastor,nepotu facut pastor chiar daca nu a primit recomandare de la institut si asa mai departe.Nu e exlus ca prietenu lor Feresteanu sa fi mers in Spania tot pe filiera relatiilor caracatitei Apostol.

    RăspundețiȘtergere
  51. treaba cu unchiu Vasilica e un pic mai complicata

    RăspundețiȘtergere
  52. @ ano 3 aprilie, 12:43

    Am admis comentariul tau doar pentru ca ridica macar in mod indirect problema "caracatitei" de interese care viciaza adesea viata bisericii. Stiu si eu, de exemplu, ca nu pentru toata lumea "conferinta este casa vistieriei" - zecimea ASI mergea intr-o vreme (nu stiu acum), cel putin cu acordul tacit al uniunii, direct la Speranta TV. Iar asta e un exemplu oarecum trivial.

    Vreau sa stii insa ca nu incurajez aici incriminarea directa a unuia sau a altuia. Nu sint(em) in drept sa pronunt(am) sentinte. Nici macar jurnalism de investigatie nu mi-am propus sa fac aici. Discutam insa despre fenomene vizibile cu ochiul liber - marginalizarea oamenilor incomozi poate fi unul dintre ele.

    RăspundețiȘtergere
  53. buna zius,

    as dori un sfat,sotul meu a trecut de la Biserica Adventista la Biserica Ortodoxa si nu stim cum sa scoatem retragerea din Biserica Adventista ca parintii lui nu sunt de accord.

    RăspundețiȘtergere
  54. Nu inteleg exact intrebarea. Nu este necesar ca parintii lui (banuiesc ca sint adventisti) sa-si dea acordul. Este suficient sa-si exprime dorinta de a-si retrage calitatea de membru. Este o decizie unilaterala, iar votul bisericii este doar o formalitate prin care se ia act de decizia membrului in cauza. Deci nu exista ca cineva sa refuze retragerea unui membru.

    RăspundețiȘtergere
  55. Bogdane, (scuza-ma de incalcarea conventiilor blogistice) eu sunt de acord cu pozitia fratelui Cristescu mentionata mai sus in commentariul anonim in care te intreaba ce Biblie citesti. M-ar interesa o confruntare intro cele doua Biblii - a ta si a lui dar nu stiu la ce ar folosi. Asta pentru ca Bibliile voastre, amandoua par niste manuale de teologie bine ascutite si pregatite sa produca rani cat mai serioase. Din punctul asta de vedere sunteti la nivele sensibil egale. Blogul asta pare sa se transforme dintr-un forum teologic intr-o curte a scolii unde se impart pumni si picioare intre gastile de cartier dupa ore. Vezi tu, in scurtele pauze dintre pumnii in dinti si suturile in zona dorsala, mai apar niste trimiteri la Dumnezeul Bibliei doar pentru a va justifica agresivitatea si partizanismul. Deplorabil! Cel mai mult ma fascineaza cum tu si cu Sorin va gratulati mascat din virfurile edificiilor voastre cladite pe hotarele noii media. Acolo va simtiti in apele voastre si uitati ca ar trebui sa coborati de acolo si sa dovediti ca teologia voastra poate schimba vieti si poate sa se transpara characterul lui Isus. Cum te astepti sa se schimbe ceva in "sistemul ticalosit" Adventist din jurul Carpatilor daca lupta ta se da pe campul de bataie al legalitatii casatoriei tale sau pe cel al reprimirii "guzganului tuciuriu" cu preocupari "imbucuratoare". Poate ti-a scapat din vedere faptul ca prin jurul tau sunt atat de multi care asteapta sa primeasca ceea ce tu ai la indemana: apa despre care vorbea Isus cu femeia de la fantana lui Iacob. Deocamdata se pare ca o risipesti incercand sa stingi un incediu prea mare pentru tine si care speri sa te transforme in pompierul de la tabloul de onoare.

    RăspundețiȘtergere
  56. domnul e mai aproape ca oricand si noi ne pierdem vremea cu prostii. este adevarat ca se fac marsavii in bazs dar asta demonstreaza ca satan nu doarme, iar daca noi ne impiedicam de porcariile care se fac vom ajunge oare mantuiti?

    RăspundețiȘtergere
  57. Ce inseamna "impiedicam"? Ca renuntam sa mai facem parte dintr-o biserica ce cultiva cu insistenta abuzul, mitocania si ipocrizia? Isus e, in cazul asta, cel mai mare impiedicat din istorie. Pina una-alta, ma intereseaza mai mult ca cei care sufera degeaba din pricina bisericii sa nu mai sufere, decit daca x si eu vom fi mintuiti.

    RăspundețiȘtergere