duminică, 8 august 2010

Şapte zile lustrale II

Buuun. Să reluăm şi să amplificăm două idei din postarea anterioară. Cum?! Geneza 1 şi 2 nu sînt istorice? Ba da. Ele sînt documente istorice care prezintă concepţii de acum vreo 3000 de ani ("vreo" înseamnă aici "plus / minus nişte secole") despre lume şi divinitate. Mai mult de atît nu putem spune. Textul biblic nu sugerează niciunde că vreun verset al Genezei a fost "primit" în mod supranatural, în viziune sau altminteri (şi de ne-ar da de înţeles aşa ceva, ştim bine că orice viziune reflectă cunoştinţele profetului la momentul primirii ei). Pînă şi cele mai conservatoare interpretări aşază un mileniu între potop, de exemplu, şi istorisirea lui biblică. Ia gîndiţi-vă: cîte lucruri aţi putea povesti despre românii de acum 1000 de ani? Dar despre obiceiurile lor?

Geneza este cartea lui al-kén: "De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa... De aceea cetatea a fost numită Babel... De aceea fîntîna aceea s-a numit... De aceea s-a dat lui Esau numele Edom... De aceea i-a pus numele... De aceea, pînă în ziua de azi, israeliţii nu mănîncă [nervul sciatic?]." În plus, pentru un antic genealogiile erau extrem de importante, conferind ordine şi identitate. Chiar şi la începutul "erei noastre", autorii Noului Testament ţineau să demonstreze o anumită ascendenţă a lui Isus (drepturile, fie şi simbolice, depindeau funciar de origini - vezi discuţia despre Isus ca preot din Evrei). În schimb, pentru noi - cetăţeni ai universului - abia dacă mai contează că Isus era evreu, cu atît mai puţin că era evreu de un trib sau de altul. Ca să explice existenţa unui lucru, anticii spuneau o poveste. Noi îl demontăm să-i aflăm mecanismul.

Prin urmare, cînd spun că Geneza 1 şi 2 sînt două mituri, vreau să spun exact ce spun. Adevărul istoric este imposibil de stabilit şi, pentru teologie, cu totul irelevant. Aşa cum teologizăm pe baza unei poezii (Psalmul 23), a unui extaz mistic (Ezechiel 1; Apocalipsa 13) sau a unei parabole (Luca 16) - texte care nu au nimic de a face cu realitatea ştiinţifică sau istorică -, facem teologie şi plecînd de la miturile Genezei. Şi ar trebui să facem teologie - asta era a doua idee de amplificat - şi inspiraţi de structura atomului. Sau de fiziologia creierului. Sau de quasari şi găuri negre. Dezidentificîndu-L pe Dumnezeu cu lumea, miturile Genezei ne învaţă să citim universul ca pe un text - revelaţie supremă a Creatorului. Apropo: găurile negre sînt de la diavolul? Dar entropia?

În fine, ţin să arunc în aer două mituri (ca să vezi!) exegetice legate de Geneza 1. Vebul bará (din "la început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pămîntul) e folosit şi în Gn. 1:21.27 referitor la crearea monştrilor marini şi a tuturor "sufletelor vii" din ape şi din aer, şi - respectiv - la crearea bărbatului şi a femeii. Mai mult, pasaje precum cele din Is. 43:7; 45:7.12.18; Amos 4:13 demonstrează că este sinonim cu yatzár (cel din Gn. 2:7.19) şi asáh (cel mai folosit verb ebraic pentru "a face"). Prin urmare, nici urmă de ex nihilo în Geneza 1. Iar tóhu vabóhu ("pustiu şi gol") se referă la pămînt nelocuit. Această asociere de cuvinte apare doar de trei ori în Vechiul Testament (Gn. 1:2; Is. 34:11; Ier. 4:23 - de altfel singurele ocurenţe ale lui bóhu) şi nu are nimic de a face cu "haosul primordial".

13 comentarii:

  1. Sunt anonimul care insista: ce poveste sa spun celor de la gradi? Gen.1...Gen 2...ca asa cum explici tu eu inteleg, dar ei...

    Dincolo de intrebarea mea mai in gluma, mai in serios, ce spui tu aici poate produce cutremur in lumea religioasa adventista (si nu numai) sau tu numit "eretic".

    Si dincolo si de asta, suntem destui carora le este dor de subiectele tale. Multumim.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu le spui oricum povesti copiilor de gradi? De ce sa nu le spui si povestile Genezei? In plus, omul de orice virsta ARE nevoie de povesti. Ele devin mai sofisticate, sint poate altele decit cele ale copilariei, dar de povesti nu scapam. Istoria - asa cum o fac oamenii de specialitate - este chiar ea o poveste cadru, in care ne miscam intelectual si cultural. Povestile pe care ni le spun autorii de SF sint o alta zare in care visam. Marii povestitori ai zilelor noastre sint romancierii si regizorii de film.

    E adevarat ca, in opinia mea, adventismul trebuie sa se scuture de anumite exegeze proaste si obiceiuri pacatoase (majoritatea adventistilor au impresia ca stiu Biblie, dar in realitate nu cunosc decit scrierile EGW). Dar asta n-ar trebui sa fie "cutremur". Se cheama maturizare. E adevarat insa ca avem probleme cu procesul asta si in viata privata :)

    Crestinismul a inceput ca erezie (FA 24:14 - "partida"). Iar Pavel spune, mai in gluma, mai in serios, ca "trebuie sa fie si partide (erezii, factiuni, grupuri schismatice) intre voi, ca sa iasa la lumina cei gasiti buni" (1 Corinteni 11:19) :)

    RăspundețiȘtergere
  3. k, mai am o intrebare, deocamdata...
    De ce-i asa de greu sa se spuna de la amvon ceea ce zici tu aici?

    RăspundețiȘtergere
  4. Si punctul pe I? As avea nevoie de o concluzionare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Cine a zis ca e greu? Conteaza doar cine se suie la amvon :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Devine din ce in ce mai folosit rationamentul "daca noi te platim, zici ca noi" - si in scolile adventiste, si in biserici. E trist, dar e adevarat - tacerea si conformismul sint (daca sint) in primul rind o chestiune de bani.

    RăspundețiȘtergere
  7. Claudiu, banuiesc ca te referi la a treia parte a acestei miniserii. Vine :)

    RăspundețiȘtergere
  8. La un momentdat apare intrebarea: noi dupa ce sa ne mai ghidam? La cine sa mai intrebam? De ce sa ne mai sprijinim? Are sens a 7-a zi in contextul creatiunii sau ramane doar o parte a decalogului. Cat este mit si cat adevar, ce filtram si ce lasam sa treaca?

    RăspundețiȘtergere
  9. Da-mi voie sa raspund la toate intrebarile astea in postarile urmatoare.

    RăspundețiȘtergere
  10. Poli,"de aceea" nu este precedat de un "pentru ca"? Din cate stiu, Moise a scris Geneza. De unde stia el despre creatiune?

    O prima concluzie: Moise a fost un excelent narator!

    RăspundețiȘtergere
  11. in afara de afirmatii si jargon teologic evanghelic, ceva argumente urmeaza sa apara? pentru ca cele 2 relatari sunt cel mult miteme, bucati de mit, intrucat nici nu raspund la o intrebare pana la capat, nici nu raspund la toate intrebarile legate de creatie...

    RăspundețiȘtergere
  12. Este cineva dintre pamanteni care poate raspunde la toate intrebarile legate de creatie?

    RăspundețiȘtergere