sâmbătă, 15 mai 2010

Nişte sodomiţi

Ştiţi cine se numără printre sodomiţii de azi? Pastorii adventişti care au ignorat de-a lungul timpului sesizările în legătură cu abuzatorii de minori din cadrul bisericii. Pastori şi laici adventişti care au impresia că Vasile Fereşteanu este "persecutat" pentru credinţă şi performanţe misionare. Poltroni adventişti care nu vor să-şi ia mîinile de la ochi pentru ca să se confrunte cu realitatea (inclusiv cu propria realitate).

Aceşti sodomiţi ar putea învăţa cîte ceva de la fraţii lor catolici. Episcopul de Bruges şi-a dat recent demisia după ce a recunoscut un abuz săvîrşit chiar de el. Alţii au făcut acelaşi gest pentru simpla asumare a unui eşec pastoral în protejarea victimelor de abuz sexual. Benedict însuşi spunea zilele trecute că "cea mai mare persecuţie a bisericii nu vine de la duşmani din afară, ci rezultă din păcatul din interiorul bisericii, motiv pentru care biserica are o profundă nevoie... nu doar de iertare, ci şi de dreptate. Iertarea nu este un substitut pentru dreptate". Pe cînd un pastor adventist din România care să vorbească în acest fel? Unul singur măcar!

26 de comentarii:

  1. Amin! Sunt intru totul de acord cu legatura pe care o faci. Ma oripileaza faptul ca in biserica adventista inca se mai crede ca pedofilia e asa, o "alunecare", ca "trece" si gata.

    Cat despre musamalizare, eu inca mai cred intr-o zi a judecatii, in care vocile tuturor celor care nu au fost ascultati ii vor asurzi pe cei care au ales sa le ignore. Sincer, n-as vrea sa fiu in locul lor. Iar daca ar fi ca unii sa arda mai mult decat altii la ziua de apoi, bine ca nu hotarasc eu cine arde si cat. Pentru ca i-as lasa sa arda cat a ars in victimele abuzului sufletul ani la randul, neputand sa-si spele din minte vocea agresorului, din nari mirosul lui, de pe trup urmele membrelor lui scarboase, din suflet vinovatia purtata pe nedrept. Chiar daca focul ar fi doar tortura mintii lor...

    Daca vreunul dintre cei responsabili citeste blogul asta, ii asigur ca eu una cred ca, pentru inchiderea ochilor fata de o asemenea silnicie, li se va lasa, ba iata, li se lasa deja casa pustie. Nu poti pretinde ca-L slujesti pe Cel care ar fi murit pentru unul singur, in timp ce esti complice prin nepasare la uciderea unor suflete inocente. Doua variante: adevar sau moarte! Ce sa fie, stimabililor? Painea si cutitul sunt (inca)la voi!

    RăspundețiȘtergere
  2. Dreptatea este necesara. Intrebarea este cine aplica deptatea. Nu suntem in teocratie ca biserica sa ocupe rolul de judecator. Dar biserica trebuie sa-si exprime dezaprobarea fata de orice abatere de la modelul moralitatii biblice. Legatura dintre pastori si dreptate nu este normala.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ano draga, nu stiu daca sa rad sau sa plang. Tu de "Pana la Dumnezeu te mananca 'sfintii' ai auzit"? Nu e oare asta fuga de responsabilitate? Da, asteptam sa vina Domnul sa dea fiecaruia ce merita. Totusi, exclude asta responsabilitatea noastra fata de semen? Poti sa-l iubesti pe aproape ca pe tine insuti, dar sa nu-ti pese de suferinta lui? Nu stiu ce evanghelie ai aflat tu.

    Legatura dintre pastori si dreptate nu e normala? Rezulta din ce spui tu ca legatura dintre pastori si NEdreptate e normala. Desi realitatea din teren ar confirma aceasta concluzie, nu consider ca acesta ar fi etalonul. Din nou, nu stiu ce Biblie citesti.

    Crezi ca exista doar relatia pe verticala, iar in cea pe orizontala nu avem nicio responsabilitate? Crezi ca exista relatie pe verticala negand implicatiile cele pe orizontala, cu bucurii si dureri? Ai copii? Ai putea ramane indiferent daca biserica - mireasa lui Dumnezeu pe pamant - si slujitorii ei ar manifesta cruzime si indiferenta fata de bunastarea lor? Chiar asa, ce Dumnezeu cunosti?

    RăspundețiȘtergere
  4. Dreptatea nu inseamna neaparat justitie. Dreptatea incepe cu bunul simt.

    RăspundețiȘtergere
  5. Bogdane, Dumnezeu este drept sau just?

    RăspundețiȘtergere
  6. Dumnezeu este drept si just - e vreo diferenta? Cind am scris "justitie" ma refeream la sistemul judiciar.

    RăspundețiȘtergere
  7. Si cum trebuie sa faca, dupa voi, biserica "dreptate"? Detaliaza, te rog.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pai, am trimis deja la exemplul catolic, nu? :)

    Dreptatea incepe cu recunoasterea adevarului (apropo, si mila incepe la fel). EXISTA oameni care folosesc biserica in scopuri egoiste, uneori imunde. Asa cum EXISTA oameni care se lasa folositi astfel, devenind complici pentru un cistig de nimic.

    Apoi, dreptatea trece prin iertare. Aceasta nu e un moment in timp, ci un proces de urmarit cu asiduitate. Victimele merita onestitatea si regretul, fie si tardive, ale abuzatorilor. Biserica nu poate fi sanatoasa fara acest proces.

    In fine, se pune problema recuperarii - atit a abuzatorilor, cit si a victimelor. Iar aici intra si educatia publicului intru evitarea de viitoare abuzuri. Facind dreptate, evitam nedreptatile viitorului.

    RăspundețiȘtergere
  9. Sa nu uit: sint, probabil, oameni care trebuie sa ajunga in justitie. Ca sa fie dreapta, biserica nu trebuie sa aiba retineri la acest capitol. Condamnarea si ispasirea pedepsei nu sint opusul iertarii si recuperarii. Dimpotriva.

    RăspundețiȘtergere
  10. ma tot gandesc la chestia cu VF insa pana acum nu am vazut solutii punctuale ceea ce vad ca a mai solicitat cineva.

    Solutia mea era simpla, ma duceam la el si...rezolvam definitiv problema. Insa...politia nu face nimic si el este liber, biserica poate sa excluda si sa boteze ca altceva nu poate legal, victimele si cei care comentam...nu i-am facut nimic.

    Cat despre asemanarea cu catolicii...e fortata rau de tot. Cei care fac asta ori nu au citit ce s-a intamplat acolo ori generalizeaza tot. Pai Joker asta e popa? E un nene care memora texte. Ca unii slabi de inger l-au luat drept Mahomed pe pamant e altceva.

    Cu tacerea in biserica mai ales la victime...nu stiu ce sa spun. Adica pana si Uniunea le-a spus sa se duca la politie in comunicatul care am observat ca este public inca. Acum ori nu s-au dus ori n-a mai facut nenea Joker nimic de 10 ani si s-a prescris ori...

    Deci solutii? Punctuale, reale si aplicabile?

    RăspundețiȘtergere
  11. Draga ano, pe mine nu ma intereseaza prea tare ce se intimpla cu Jolly Joker. Daca la aceasta categorie de "solutii" te referi, n-am sa-ti dau. Miza cea mare mi se pare autenticitatea crestina si educatia (morala si nu numai). Cit despre catolici, eu trimiteam la ei mai curind ca sa luam lectii de la ei, nu ca sa compar mere cu pere. In esenta insa - protejarea aparentelor inaintea copiilor - situatia nu mi se pare deloc diferita, chiar daca e diferita scala de expresie a problemei.

    RăspundețiȘtergere
  12. Draga ano - 23:39,

    scrii frumos si m-as astepta sa stii ca una spune popa si alta face. De cand e proverbul a fost asa, iar altfel nu mai astept sa fie. Uniunea zice in comunicatul public "Ok, mergeti unde credeti ca trebuie", dar daca te duci, te mazilesc pentru patarea imaginii bisericii. Exista un caz real pe rol acum, o fata care a denuntat un abuz infaptuit de cineva din afara bisericii, iar autoritatile bisericesti se gandesc sa o disciplineze pur si simplu pentru ca s-a amintit de biserica intr-un context public, ea fiind membra AZS, desi nu exista nicio acuzatie propriu-zisa la adresa bisericii. Simpla asociere a numelui bisericii cu un abuz denuntat atrage o isterie in masa. Nu-i asa? Noi, adventistii, se presupune ca nu putem fi victime ale abuzurilor...

    Asadar, tu chiar crezi in genul asta de comunicate? Toate partidele politice spun ceea ce este corect si acceptabil de catre opinia publica. Ce se intampla in spatele scenei... Domnul cu mila!

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu judeca, ca sa nu fii judecat. Abordezi subiecte foarte sensibile, cind Evanghelia e mult mai simpla. Va ascundeti dupa nume false, ca sa aruncati cu noroi.
    Pentru ca tu ai fost frustrat, nu mai iesi din starea asta. Unde vrei sa ajungi? Unde vrei sa ajunga tinerii care citesc acest blog? In cer? Sau in iad, pentru ca o cale de mijloc nu este.
    Daca in cer, cei ce scriu in blogul acesta si adventomania, si opensourcechurch scriu in spiritul lui Hristos? Reprezinta caracterul Lui?
    Ca unul care ai studiat teologia, puteai fi pastor, si din respect pentru tatal tau care este pastor, si din teama de Dumnezeu ar trebui sa ai o alta atitudine, Bogdane...
    Ma rog sa va lumineze Dumnezeu si sa priviti mai optimist biserica AZS, daca ai ceva de spus, spune-ti si numele, si discuta personal, nu pe bloguri, discuta personal cu persoana in cauza, si nu generaliza, ca si cind toti pastorii ar fi la fel, toti membri ar fi la fel, si Biserica care e obiectul grijii lui Dumnezeu, trebuie sa-i arati doar defectele. Ar fi pacat sa fiti o piatra de poticnire pentru multi tineri, si in loc sa-i duceti in cer, sa-i conduceti spre iad.

    RăspundețiȘtergere
  14. Draga anonime, imi reprosezi ca "ma ascund", dar imi spui pe nume. Nu mai zic ca tu alegi sa ramii anonim. Dupa mostra asta de coerenta si caracter, nici nu merita sa-ti raspund.

    RăspundețiȘtergere
  15. Dar ma indur. Nu judeca tu, sa nu fii judecat.

    Nimeni nu duce pe nimeni nici in cer, nici in iad. Drumurile astea sint personale.

    Da, eu cred ca cei care au curaj sa spuna ce gindesc, sa contribuie la remedierea unor evidente situatii aberante, sint mai aproape de "caracterul lui Hristos" decit cei care inghit orice, ba mai dau si coate celor care ies din rind.

    Sint pastor. De aceea am atitudinea pe care o am. Nu duc pe nimeni in cer, dar pot cel putin sa nu induc pe nimeni in eroare (teologica, morala, de orice fel).

    Nu vei fi mintuit pentru ca "privesti optimist biserica". Sorry. Am discutat personal si nu generalizez. Nu toti pastorii sint la fel - de acord (nici n-am sugerat asa ceva). Nici nu ezit sa arat lucrurile bune - cind sint.

    Un pic de onestitate, chiar dureroasa, vindeca mai mult decit toata fanfaronada din lume.

    RăspundețiȘtergere
  16. @anonim
    inteleg ca dupa tine Ioan botezatorul, Hristos, profetii vechiului testament ar trebui sa-si retraga cuvintele deoarece vorbeau cu voce tare despre erorile, pacatele si ipocrizia liderilor spirituali ai natiunii. pentru tine ar fi mai normmal ca sa ne prefacem ca totul merge bine, ca nu avem nimic de schimbat si reparat, ca suntem mireasa imaculata a lui Hristos..
    nu vezi ca vinovatia nu rezida in a spune lucrurilor pe nume, ci mai degraba in a nu face nimic pentru a repara greselile si a aborda o alta atitudine, de a renunta la politica strutului in rezolvarea problemelor grave cu care se confrunta biserica? cine este mai vinovat pentru tine? cineva care denunta ca a fost abuzat, care poate nu o face cu cuvintele mieroase si blande 'crestinesti' (normal, e revoltat si mania e o reactie psihologica fireasca) sau cel care l-a abuzat ori pastorul si comitetul care au musamalizat abuzul, dar care vorbesc bine de la amvon si curtenitor in general? nu cumva condamnam, judecam si marginalizam victima pentru ca nu are inca resurse pentru a ierta si reveni la normal, dar acoperim vinovatul (care e pare respctabil si n-ar crede nimeni) pentru a nu ni se sifona imaginea? Nu-i asta culmea ipocriziei si nedreptatii?

    RăspundețiȘtergere
  17. Apreciez acuratetea si exactitatea in exprimare ale polihronu-lui, citesc cu interes opiniile exprimate si nu pot decat sa subscriu.

    Am sa ma opresc la doua aspecte dintr-un comentariu, care m-a facut sa zambesc de la prima citire si care se afla in contrast tipator cu stilul pomenit mai sus al blogului: "... Biserica care e obiectul grijii lui Dumnezeu ...".

    Dincolo de faptul ca nu sunt prea sigur daca autorul spune ca nu trebuie sa intereseze pe nimeni ce se petrece in Biserica fiindca-i problema lui Dumnezeu, sau ii pune la punct pe cei care au indraznit sa descopere realitatea, imi lipseste sensul exact al "Bisericii", precum si felul in care este manifestata "grija" lui Dumnezeu. Chiar si wikipedia da aici trei sensuri diferite ale cuvantului "Biserica"...

    Daca "Biserica este obiectul grijii lui Dumnezeu", de ce isi face autorul oare griji pentru ce se scrie aici?!

    Ar mai fi interesant de amintit argumentatia adusa impotriva atitudinii tale: "...ai studiat teologia, puteai fi pastor, si din respect pentru tatal tau care este pastor...";

    Probabil ca si aceasta este una din cauzele starii actuale din Biserica: motivatia pentru care unii au devenit membri. Probabil ca de prea multe ori doar pentru ca ceilalti asteapta asta, poate din "respect" pentru cineva, "teama" de Dumnezeu, etc.

    Ce marturie da o biserica astfel motivata despre Dumnezeu?!

    Am vrut sa fie doar cateva idei, a devenit insa deja prea lung...

    RăspundețiȘtergere
  18. @anonim 21 mai 2010, 00:15

    Poti incepe sabatul citind ce a scris Bogdan la "Arta renasterii", ultimul comentariu. E superb!

    RăspundețiȘtergere
  19. In sfarsit, departamentul Misiunea Femeii pune (azi - 21 mai 2010) la dispozitia pastorilor, credinciosilor si publicului larg materiale despre abuzul copiilor sau intre parteneri.

    "RUPE TACEREA"

    RăspundețiȘtergere
  20. Anyway, slavă Domnului că nu am fost martor la asemenea dialoguri când aveam 20 de ani. Şi mă bucur că nu am aflat atunci nimic despre aventurile intime ale lui VF.
    Există păcate sexuale adorabile în vest şi odioase în est. Şi invers. Ceea ce condamnă vestul cu toată severitatea este, de fapt, nu abuzul sexual, ci abuzul, a trece peste voinţa celuilalt, sau a-l manipula cumva. Fără îndoială, este o crimă. Dar vestul nu condamnă crimele, dacă sunt făcute în bună înţelegere. De aceea, ideea unei "căsătorii" gay nu-i oripilează pe mulţi, ca să nu mai vorbim despre căsătoriile în serie, în timp ce un viol "natural", sau un abuz faţă de o minoră (fie şi cu consimţământul ei), produce isterie moralistă.
    Mă tem că ne-am contaminat şi noi de grila eticii occidentale, în care păcatul are o semnificaţie predominant umanistă. Celelalte aspecte le lăsăm pe seama islamicilor (sau a romilor şi a altor orientali), unde adulterul este condamnat sever, în timp ce căsătoria cu minore este un obicei străvechi.
    Încă un aspect interesant am observat. Dacă minora Betty este sedusă de un adult, occidentul , sau altfel spus, etica modernă ia foc. Dacă însă minorul Johnny se ocupă de ea în exact acelaşi mod, Hollywood-ul face din asta o poveste de dragoste.
    Mai există şi cazul în care adultul în cauză poate fi unchiul sau tatăl lui Betty, şi intră în discuţie incestul. Dacă însă acelaşi lucru s-ar putea petrece între Betty şi frate-său cu doi ani mai mare, ambii minori, nimeni nu se deranjează. Poate fi chiar subiect interesant de literatură.

    Aveţi dreptate să vă scandalizaţi de asemenea cazuri. Dar dacă este să fim realişti, Biserica nu a fost pregătită pentru asemenea situaţii. Iar eu cred că nici psihologii nu sunt pregătiţi să facă mai mult şi mai bine decât să cheme în ajutor justiţia. Asta ar fi trebuit făcut de mult. Explicaţiile legate de „represaliile" Bisericii şi teama de una sau de alta, nu sunt motive serioase. Furtuna iscată pe internet, în loc de soluţia justiţiei nu convinge pe nimeni, nu apare decât o ocazie de a blama Biserica. Altceva nu s-a realizat. Nu cred că victimelor li s-a făcut dreptate, nu s-a produs nici o ispăşire şi nici o reconciliere. Doar o atmosferă de coşmar, atâta tot. Sper ca în alte cazuri cel puţin să se procedeze mai serios. Din toate părţile.

    RăspundețiȘtergere
  21. Domn' profesor,

    dumneavoastra puneti semnul egal intre casatorii multiple si pedofilie? Intre situatia in care doi adulti - gay sau nu - se casatoresc, divorteaza, se recasatoresc, alegand ei insisi asta si abuzul asupra unui inocent fara aparare?

    E normal ca lumea sa ia foc atunci cand minora Betty e sedusa de un adult. Prin definitie, ea este considerata parte vatamata pentru ca nu poti astepta ca un copil sa inteleaga implicatiile unui astfel de act si sa decida. Apoi, da, exista o diferenta intre minora Betty de 17 ani si minora Betty de 9 ani. Nu credeti?

    Ca doi adolescenti isi descopera corpul si "fac prostii" nu e laudabil. Dar cand e vorba de astfel de cazuri, exista cel mai adesea consimtamant. Cand insa fratele mai mare se strecoara in dormitorul surioarei mai mici, cand unchiul sau tatal o viziteaza sa o dezbrace de "noapte buna", nu cred ca putem compara asta cu casatoriile in serie, nu? Sau nu conteaza pentru dvs diferenta enorma dintre sexul liber consimtit si abuz?

    Da, poate era mai bine sa fi fost actionata in instanta Biserica pentru complicitate prin tacere la astfel de fapte abominabile. Dar membrii ei sunt prea indobitociti si le pasa de o institutie mai mult decat de oameni, iar conducerea e prea preocupata sa se admire in oglinda pentru a se ocupa de hidosenia numita VF.

    Aveti dreptate si sper sa va auda generatiile de tineri ai bisericii care au mai mult acces la informatie si, in viitor, sa nu ezite niciunul sa denunte abuzul, pe abuzator si institutia care il acopera.

    PS: Ca nu s-a facut nimic pentru victime, cine ar trebui laudat?

    RăspundețiȘtergere
  22. Hmmm. Exista si o alta perspectiva, ceva mai umana: daca ai fi stiut acum 20 de ani de proclivitatile sexuale ale lui Vasile, ai fi putut face ceva si pentru viitoarele lui victime, si - poate - pentru el.

    Eu cred ca "vestul" intelege corect "crima". O relatie liber consimtita intre doi adulti de acelasi sex e incriminata doar pe considerente religioase. E suficient? Eu cred ca nu (iti aduc aminte, nu sint deloc pro-gay). La fel, marea crima a "casatoriilor in serie" e doar o inventie religioasa (ar viola un "model biblic"). Din nou, nu mi se pare suficient pentru descurajarea lor (iti aduc aminte, nu le incurajez). Moravurile difera inevitabil de la societate la societate. Iar eu unul nu gasesc nimic virtuos in impunerea moravurilor biblice. Avem tot dreptul (ba chiar obligatia teologica) sa le aducem la zi.

    Nu vad ce-i asa rau in umanism.

    Tocmai ca biserica (generalizez si eu ca tine) - cea care i-a facilitat lui Vasile "desfasurarea" vreme de zeci de ani - mi se pare blamabila. A recunoaste acest lucru e inceputul sanatatii. Daca nu se face dreptate, nu e vina celor care o reclama - nu crezi?

    RăspundețiȘtergere
  23. este prima data cand intru pe acest blog(a trecut testul minutului de stationare).problemele dezbatute aici sant destul de interesante sau mai bine zis incitante (dezbateri aprinse,reprosuri,analize..etc)insa coplesit de ironie ieftina pot spune ca totul se poate reduce doar la stadiul de discutii intre un grup de anonimi pe net si cam atat.degeaba intra CUTARE personalitate din cadrul bisericii adventiste sa citeasca referinte despre problemele reale cu care se confrunta institutia adventista pardon biserica.probabil dupa aia tipul ofteaza plictisit si merge la un doamne doamne gen daniel cap 9 si fericit ca si-a facut datoria trece peste problema asta si isi vede mai departe de pastorit/prosperarea bisericii lui.cine crede in reforme adevarate,redesteptari,revolutii,schimbari sisteme si asa mai departe ar face mai bine sa ia un blue-ray cu un filmulet bun american bineanteles in care binele invinge raul ca de obicei si sa continue sa viseze in continuare la o lume mai buna.multi nu vad realitatea care-i inconjoara pentru ca ei asteapta...nu-i intrebati cu adevarat ce asteapta ca nici ei nu mai stiu..au devenit confuzi.

    RăspundețiȘtergere
  24. @ peret: in orice caz, bun venit. merita sa precizez ca nu scriu acest blog pentru liderii adventisti sau cu vreo nobila intentie reformatoare. sint doar un soi de adventist de romania care se adreseaza altor adventisti de romania. ce iese de aici, Dumnezeu cu mila.

    RăspundețiȘtergere
  25. Institutia azs se face ca nu intelege conceptul DREPTATE si aplica doar notiunea de ,,MILA,, si DISCRETIE.Probabil din cauza asta unii prefera un isus upgradat exclusiv noului testament in timp ce actiunile dictate lui moise din vechiul testament sant considerate un accident necesar cauzat exclusiv de asa zisul barbarism al vremii respective.E trist ca asemenea ,,oi,, nu inteleg ca pana si justitia asta umana care e corupta si pervertita pedepseste foarte clar asemenea pacate odioase (comise nu impotriva lui dumnezeu ci a inocentei unor copilasi).am citit despre cazul Vasile Fereşteanu pe diferite site-uri si pot spune ca ma socat reactia unora care il apara considerand ca misionarismul practicat ani de zile reduce CONSIDERABIL din vinovatie.Sa ajuns pana acolo incat ,,copii lui dumnezeu,, considerati ,,lumina lumii,, nu mai inteleg exact ce presupune a fi misionar.Daca totul se reduce la bolboroseala religioasa in casele unora sau a altora in ideea ca restul nu conteaza e GRAV.A fi misionar dupa mine inseamna a fi un exemplu pozitiv live pt cei din jurul tau.ATAT...restul e povesti nemuritoare amestecate cu putin misticism.Daca spun ca azi multi sant urmasii institutiei din care fac parte si nu ai lui hristos s-ar putea spune ca jignesc.Asta este insa realitatea.Ferice de cei care disting raul din bine si binele din rau.Ferice de cei capabili sa gandeasca singuri si nu o fac altii pentru ei.

    RăspundețiȘtergere